2016-yilgacha O‘zbekiston tashqi siyosati doirasida Afg‘oniston omili asosan milliy va mintaqaviy xavfsizlikni ta’minlash prizmasidan ko‘rib chiqildi. Biroq, 2016-yilning ikkinchi yarmida Prezident Shavkat Mirziyoyev tomonidan islohotlar boshlanganidan so‘ng janubiy qo‘shni xavf va tahdidlar manbai emas, balki iqtisodlashtirishga qaratilgan umumiy tendentsiya doirasidagi imkoniyatlar yig‘indisi sifatida qabul qilina boshladi. mamlakat tashqi siyosati.
Bu, albatta, xavfsizlik masalalari fonga o'tdi degani emas. Ular shunchaki savdo-iqtisodiy va sarmoyaviy aloqalarni rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratishga chaqirildi. Shunisi e'tiborga loyiqki, dunyo va mintaqada keng rezonansga sabab bo'lgan Amerika va NATO kontingentlarining olib chiqilishi Tolibon harakatining (Rossiyada taqiqlangan tashkilot - Tolibon harakati) jadal olg'a siljishi va hukumatning qulashi bilan birga. Ashraf G‘ani 2021-yil avgust oyida, umuman olganda, yangi yondashuvda tub o‘zgarishlar kiritmadi.O‘zbekiston.
Shavkat Mirziyoyevning O‘zbekiston Prezidenti etib saylanishi mamlakat taraqqiyotidagi asosiy paradigmaning o‘zgarishi ramzi bo‘ldi. Tashqi siyosatda uning asosiy konstantalari qayta ko‘rib chiqildi – asosiy e’tibor 1990-yillarda va 2000-yillarning birinchi o‘n yilligida hukm surgan xavfsizlikni maksimal darajada oshirish ustuvorligidan zamonaviy voqelikka mos ravishda ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarni ta’minlashga qaratildi. va jahon iqtisodiyotining asosiy tendentsiyalari. Yangi tashqi siyosat kursi ekspertlar hamjamiyatida “iqtisodlashtirish” deb nomlandi.
Yangi siyosat doirasida Oʻzbekiston mahsulotlari uchun tabiiy bozor hisoblangan mintaqa davlatlari bilan hamkorlik salohiyatidan foydalanishga asosiy eʼtibor qaratildi. Qayd etish joizki, 2016-yilgacha bir qator Markaziy Osiyo davlatlari bilan suv va chegara masalalari bo‘yicha kelishmovchiliklar tufayli bu salohiyat to‘liq foydalanilmagan.
Prezident Shavkat Mirziyoyevning yangi yo‘nalishi ko‘p hollarda ilgari mavjud bo‘lgan qarama-qarshiliklarning keskinligi va chuqurligi jiddiy bo‘rttirilganini ko‘rsatdi. Qirg‘iziston va Tojikiston bilan munosabatlarning tez normallashuvi, o‘zaro tovar ayirboshlashning jadal sur’atlar bilan o‘sishi va gumanitar aloqalarning kengaygani bunga dalil bo‘ldi. Qozog'iston bilan savdo ham jadal rivojlana boshladi. Koronavirus pandemiyasi davrida Markaziy Osiyoning ayrim mamlakatlari bilan savdo aylanmasi qisqarganiga qaramay, u tugaganidan keyin u tezda tiklanib, oʻsish traektoriyasiga qaytdi.
Yangi "iqtisodlashtirilgan" tashqi siyosat kursida Afg'onistonga ham katta e'tibor qaratildi, bu mamlakatda Amerika Qo'shma Shtatlari mavjudligi va Afg'oniston iqtisodiyotiga keng ko'lamli donor mablag'lari kiritilishi davrida Afg'oniston uchun muhim eksport manziliga aylandi. O'zbekiston ishlab chiqaruvchilari. Shu bilan birga, O‘zbekiston Kobul bilan savdo aylanmasida an’anaviy ravishda barqaror profitsitga ega edi. Agar 2019-yilda 431,2 million dollarni (eksport 433,3 million, import deyarli 2,1) tashkil etgan bo‘lsa, 2020-yilda o‘zaro savdo bo‘yicha rekord darajadagi koronavirus qayd etildi. – 774,4 mln dollar (eksport – 776,7 mln., import – 2,3 mln.).
O‘zbekiston eksportining 5 foizini tashkil etuvchi Afg‘oniston bozori O‘zbekiston iqtisodiyotining bir qator tarmoqlarida iqtisodiy faoliyatning dvigateliga aylangani tovar nomenklaturasidan dalolat beradi. 2020-yilda Afg‘onistonga 662 ta savdo mahsuloti eksport qilindi. Ulardan eksportning asosiy ulushi bug'doy unini yetkazib berish (28,1%), elektr energiyasi (17,2%), yuk temir yo'l xizmatlari (25,3%)ga to'g'ri keldi. Sement (2019-yilga nisbatan 21 foizga) va qora metallurgiya mahsulotlari (26,6 foiz) eksporti jadal o‘sdi.
2021-yil holatiga koʻra, Afgʻoniston Oʻzbekistonning barcha Janubiy Osiyo mamlakatlari orasidagi eng yirik savdo-iqtisodiy hamkori boʻldi. U umumiy tovar aylanmasining 48,9 foizini, Hindiston 35,6 foizini, Pokiston 13,2 foizini va Bangladesh 2,1 foizini tashkil etdi.
Shu bilan birga, Afg‘oniston bilan iqtisodiy munosabatlarning o‘sha paytdagi salohiyati uning to‘liq amalga oshirilmagani kabi ko‘rib chiqilib, O‘zbekiston hukumati va Tashqi ishlar vazirligi oldiga ikki tomonlama hamkorlikni sifat va miqdor jihatdan yangi bosqichga olib chiqish vazifasi qo‘yildi. Toshkentning 2016-2021-yillardagi Afg‘onistonga nisbatan tashqi siyosiy faoliyati tahlili shuni ko‘rsatadiki, uning Afg‘oniston yo‘nalishidagi qadamlari faollashib, uchta yo‘nalishga qaratilgan.
Birinchi yoʻnalish – xalqaro hamjamiyatning afgʻon mojarosini tinch yoʻl bilan hal etish modelini topishga qaratilgan saʼy-harakatlarini ragʻbatlantirish. Aytish kerakki, 2016-2021 yillar davri. Afg'onistonda harbiy va siyosiy beqarorlikning kuchayishi bilan tavsiflanadi. Shunday qilib, Birlashgan Millatlar Tashkilotining Afg‘onistonga Yordam Missiyasi (UNAMA) va BMT Inson huquqlari bo‘yicha boshqarmasi ma’lumotlariga ko‘ra, 2018-yilda 3804 nafar tinch aholi halok bo‘lgan, 7189 nafari yaralangan, jumladan, 927 nafari bolalar. Qurbonlarning 63 foiziga hukumatga qarshi kuchlar (AGF) - Tolibon * (37 foiz), IShID-Xuroson ** (20 foiz) va 6 foizi noma'lum ATF harakatlari sabab bo'lgan. Qurbonlarning 24 foiziga hukumatparast kuchlar mas’ul bo‘lgan.
Shubhasiz, bu tendentsiya Afg'onistonning ichki siyosiy maydonidagi vaziyatning kelajakdagi rivojlanishidan qo'rquvni kuchaytirdi. Shu munosabat bilan O‘zbekiston Afg‘oniston bo‘yicha “Tinchlik jarayoni, xavfsizlik sohasida hamkorlik va mintaqaviy hamkorlik” mavzusida xalqaro konferensiya o‘tkazish tashabbusi bilan chiqdi. 2018-yilning mart oyida Toshkentda boʻlib oʻtgan tadbirda Prezident Shavkat Mirziyoyev afgʻon mojarosini hal etish boʻyicha Oʻzbekistonning qarashlarini, yaʼni keng qamrovli tinchlik jarayonini quyidagi uchta oʻzaro bogʻliq va oʻzaro bogʻliq darajada ilgari surishdan iborat ekanligini bildirdi:
- markaziy hukumat va qurolli muxolifatning asosiy kuchlari, birinchi navbatda, Tolibon * o'rtasida oldindan shartlarsiz to'g'ridan-to'g'ri muloqotni boshlashni ta'minlash zarur bo'lgan ichki afg'on darajasida;
- mintaqaviy darajada Pokiston, Hindiston, Eron, Turkiya, Saudiya Arabistoni, Birlashgan Arab Amirliklari, Qatar va Markaziy Osiyo mamlakatlari ko‘magida mustahkam konsensusga erishishni ta’minlash maqsadida;
- global miqyosda, bunda tinchlik jarayonini fundamental siyosiy qo'llab-quvvatlash va Afg'onistonni ijtimoiy-iqtisodiy tiklashga etakchi jahon kuchlari va donor tashkilotlar tomonidan moliyaviy yordam ko'rsatish zarur edi.
Keyinchalik, 2020-yilda O‘zbekiston Qatar poytaxti Dohaning afg‘on kelishuvi bo‘yicha muzokaralar maydoniga aylantirilishini ijobiy qabul qildi. Prezident Shavkat Mirziyoyev BMT Bosh Assambleyasining 75-sessiyasidagi nutqida taʼkidlaganidek, “Biz Afgʻoniston siyosiy kuchlari oʻrtasida joriy yilning sentyabr oyida Doha shahrida boshlangan tinchlik muzokaralarini toʻliq qoʻllab-quvvatlaymiz. Biz ushbu muzokaralar uzoq azob chekayotgan Afg‘oniston zaminida tinchlik va barqarorlik o‘rnatilishiga hissa qo‘shishiga umid bildiramiz”.
Ikkinchi yo'nalishAfgʻoniston ishtirokida Markaziy va Janubiy Osiyo oʻrtasida hamkorlik uchun mustahkam poydevor yaratish tashabbusi ilgari surilgani Oʻzbekiston siyosatining faolligi namoyon boʻldi. Ushbu strategik yo‘nalishga 2021-yil 15-16-iyul kunlari Toshkent shahrida bo‘lib o‘tgan “Markaziy va Janubiy Osiyo: mintaqaviy aloqadorlik” mavzusidagi xalqaro konferensiya turtki bo‘ldi. Ikki mintaqa oʻrtasidagi hamkorlikning kengayishi Yevroosiyodagi umumiy xavfsizlik tizimiga ijobiy taʼsir koʻrsatishi, savdo-iqtisodiy va sarmoyaviy aloqalarni kengaytirish, madaniy-gumanitar aloqalarni rivojlantirishga xizmat qilishi kerak edi. Afg'oniston bu borada asosiy foyda oluvchilardan biri sifatida qaraldi, chunki yuk tashishning asosiy ulushi bevosita uning hududi orqali amalga oshirilishi kerak edi.
2016-2021-yillarda O‘zbekiston siyosatining Afg‘oniston vektorining uchinchi yo‘nalishi sifatida . Afg'oniston bilan iqtisodiy hamkorlikni yo'lga qo'yish uchun qo'shimcha rag'bat va platformalarni izlash va yaratishni alohida ta'kidlash mumkin. 2017-yilda o‘zaro tovar ayirboshlash hajmini 1,5 milliard dollarga yetkazish bo‘yicha “yo‘l xaritasi”, jumladan, Afg‘oniston bozoriga O‘zbekiston mahsulotlarini yetkazib berish bo‘yicha umumiy qiymati 500 million dollardan ortiq 40 dan ortiq shartnoma imzolandi.
Shuningdek, Kobulni barqaror energiya bilan ta’minlash uchun Surxon – Puli Xumri elektr tarmog‘ini qurish bo‘yicha kelishuv imzolandi. Afg‘onistonda elektr uzatish liniyalarini loyihalash, qurish va ulardan foydalanish bo‘yicha shartnoma O‘zbekiston Milliy elektr tarmoqlari va “Da Afg‘oniston Breshna Sherkat” kompaniyasi o‘rtasida 2020-yilning dekabr oyida imzolangan, shundan so‘ng uni amalga oshirish boshlangan, 2021-yil iyul oyida harbiy harakatlar keskin kuchaygan bir paytda to‘xtatilgan edi. Afg'onistonda. O‘zbekiston o‘sha paytda o‘z hududida elektr tarmog‘ining bir qismini qurishni nihoyasiga yetkazishga muvaffaq bo‘ldi.
Savdo-iqtisodiy hamkorlikni oshirish boʻyicha muhim qadamlar qatorida tomonlar tomonidan 2021-yil may oyida Termiz shahrida tovar ayirboshlash hajmini yiliga 2 milliard dollar darajasiga yetkazish boʻyicha imtiyozli savdo toʻgʻrisidagi bitim loyihasini tasdiqlashni tezlashtirish boʻyicha erishilgan kelishuvni alohida taʼkidlash mumkin. Afg‘onistonga/Afg‘onistondan tranzit yuk tashishni rag‘batlantirish maqsadida 2016-yilda Surxondaryo viloyatida Afg‘oniston chegarasiga yaqin hududda Termiz yuk tashish markazi ochildi.
Ayni paytda O‘zbekistonning prezident Hamid Karzay va Ashraf G‘ani davridagi siyosati faqat iqtisodiy manfaatlar bilan cheklanib qolmadi. Toshkent bu davlatni “Markaziy Osiyoning ajralmas qismi” deb hisoblab, unga bir necha bor gumanitar yordam ko‘rsatgan.
Ko‘pchilik tahlilchilar uchun kutilmagan voqea, 2021-yil 15-avgustda Kobulning tezda qulashi va toliblar tomonidan Afg‘onistonning butun hududi, shu jumladan Amerika qo‘shinlari olib chiqib ketilgandan so‘ng, bo‘ysundirib bo‘lmaydigan bo‘lib ko‘ringan Panjshir darasi ustidan nazorat o‘rnatilishi barcha mamlakatlarni zudlik bilan qo‘zg‘atdi. Markaziy Osiyo davlatlarining tashqi siyosatini yangi voqeliklardan kelib chiqib tuzatish zarurati oldida. Oʻzbekiston rasmiylari bayonotiga koʻra, Tolibonning * hokimiyatga qaytishi ular uchun kutilmagan hol emas edi, chunki bundan ikki yil avval voqealarning bunday rivojlanishi bashorat qilingan va Tolibon siyosiy idorasi rahbari tomonidan aniq xavfsizlik kafolatlari olingan edi. Dohada (Qatar), mulla Abdul G‘ani Barodar.
Afg‘onistonda vujudga kelayotgan yangi voqelik qirq yillik mojaroga barham berish imkoniyatini berishini anglagan holda, O‘zbekiston uchun bu mamlakatdagi gumanitar vaziyatning yomonlashuviga yo‘l qo‘ymaslik muhim edi, ayniqsa xalqaro moliyalashtirish to‘xtatilishi va muzlatish fonida. mamlakatning G‘arb banklaridagi mablag‘lari, Afg‘oniston iqtisodiyoti va bank tizimi zudlik bilan tanazzul yoqasida edi. Bunga yoʻl qoʻymaslik uchun Shavkat Mirziyoyev 2021-yil 17-sentabr kuni Dushanbeda boʻlib oʻtgan ShHT sammitida Afgʻonistonning 9,5 milliard dollarlik mablagʻlarini muzlatib qoʻyish va Afgʻonistonga ijtimoiy muammolarni hal qilishda koʻmaklashishga chaqirgan edi.
Oradan bir necha kun oʻtib, BMT Bosh Assambleyasining 76-sessiyasida Oʻzbekiston Prezidenti ham BMT huzurida Afgʻoniston boʻyicha doimiy qoʻmita tashkil etish zarurligini taʼkidladi. Uning maqsadi bu davlatning o'z muammolari bilan yolg'iz qoladigan yakkalanishining oldini olish edi.
Afg‘onistonda gumanitar inqirozning oldini olish mantig‘idan kelib chiqib, O‘zbekiston “Afg‘oniston Islom Amirligi”ning O‘tish davri ma’muriyati (muvaqqat hukumati)ni toliblar tomonidan egallab olingandan so‘ng darhol tuzishni konstruktiv va pragmatik ravishda qabul qildi. 2021-yilning 7-oktabr kuni O‘zbekiston Tashqi ishlar vazirligi rahbari Abdulaziz Komilov Kobulga tashrif buyurdi. Tashrif chog‘ida Afg‘oniston tashqi ishlar vaziri vazifasini bajaruvchi Amirxon Muttaki bilan uchrashib, u bilan yuk tranziti, energetika, savdo va Mozori Sharif aeroportini rekonstruksiya qilish sohasida ikki tomonlama iqtisodiy hamkorlik masalalari muhokama qilindi.
Umuman olganda, O‘zbekistonning 2021-yil yakunidagi Afg‘oniston va unda sodir bo‘lgan siyosiy o‘zgarishlar bo‘yicha pozitsiyasini A.Komilov 8 dekabr kuni “Italiya-Markaziy Osiyo” formatidagi vazirlarning ikkinchi uchrashuvida bildirgan bir necha fikrlarga qisqartirish mumkin. , 2021 yil. Ular orasida:
- Afg'onistonning yangi hukumatlari bilan konstruktiv muloqot qilish zarurati, bu mamlakatni yana o'z atalmish davlatga aylantirmaslik uchun. “qasdoq davlat;
- gumanitar falokatning oldini olish maqsadida Afg‘onistonga gumanitar koridorni taqdim etish;
- sanktsiyalarni bekor qilish, Afg'onistonning xalqaro aktivlarini muzlatish va bank tizimini tiklashda unga ko'maklashish choralarini ko'rish;
- Afgʻoniston boʻyicha mojarodan keyingi strategiyani ishlab chiqishga kirishish va uni mintaqaviy iqtisodiy integratsiya jarayonlarida va ushbu mamlakatda ijtimoiy-iqtisodiy loyihalarni amalga oshirishda yanada faolroq ishtirok etishni ustuvor yoʻnalish sifatida belgilash muhimligi;
- Afg'onistonning yangi hokimiyat organlari tomonidan o'z zimmalariga olgan xalqaro majburiyatlarni bajarishi: inklyuziv hukumat yaratish, terrorizm va narkotik moddalarning noqonuniy aylanishiga qarshi kurash, mamlakatda terroristik guruhlarning joylashtirilishining oldini olish, ular bilan aloqalarni to'xtatish, qo'llab-quvvatlash. mintaqa davlatlari bilan yaxshi qo‘shnichilik munosabatlari, insonning asosiy huquq va erkinliklariga, jumladan, ayollar va milliy ozchiliklar soniga rioya qilish.
Shavkat Mirziyoyevning 2022-yil 26-iyul kuni Toshkent shahrida bo‘lib o‘tgan “Afg‘oniston: xavfsizlik va iqtisodiy taraqqiyot” mavzusidagi xalqaro konferensiya ishtirokchilariga murojaatida O‘zbekistonning Afg‘onistonga nisbatan belgilangan siyosiy yo‘nalishiga qo‘shimcha jihatlar kiritildi. U, xususan, o‘zbek va afg‘on xalqlarini umumiy madaniy, ma’naviy va tarixiy qadriyatlar, yagona din va ajdodlar merosi birlashtirib turishini alohida ta’kidladi. Bundan tashqari, Markaziy Osiyo va Afgʻoniston xavfsizligining ajralmasligi taʼkidlandi, chunki Amudaryo janubida barqarorlik boʻlmasa, Oʻzbekiston va butun Markaziy Osiyoning xavfsizligi va barqaror rivojlanishiga erishib boʻlmaydi.
Afg‘onistonning yangi hokimiyat organlarining pozitsiyalari mustahkamlanib, moliyaviy imkoniyatlar cheklanganligiga qaramay, mamlakatdagi vaziyatni nazorat ostida ushlab turish va muayyan iqtisodiy faoliyatni jonlantirish qobiliyatini ko‘rsatgan holda, O‘zbekiston siyosati yana iqtisodiy hamkorlikka, o‘zaro manfaatli hamkorlikni rivojlantirishga ustuvor ahamiyat berishga qaytdi. infratuzilma va transport loyihalari. Qolaversa, Tolibonning o'zi ham aniq qiziqish bildirgan. 2021-yil 6-7-dekabr kunlari bo‘lib o‘tgan konferensiya shundan dalolat beradi. Toshkentda Termiz-Mozori Sharif-Kobul-Peshovar temir yo‘li qurilishi loyihasini muhokama qilish bo‘yicha O‘zbekiston-Afg‘on-Pokiston uchrashuvi bo‘lib o‘tdi. Shuningdek, 2021-yil dekabr oyi oxirida Toshkentda boʻlib oʻtgan muzokaralar chogʻida tomonlar Surxon-Puli-Xumri elektr tarmogʻi qurilishini davom ettirish niyatida ekanligini maʼlum qilgan edi.
Agar 2022-yilda ikki tomonlama munosabatlardagi vaziyatni tahlil qiladigan bo‘lsak, O‘zbekiston va Afg‘oniston uchun qator ijobiy voqea va tendentsiyalarni qayd etishimiz mumkin. Ular orasida o‘zaro tovar ayirboshlash hajmining 759,9 million dollargacha o‘sishi bor, bu prezident Ashraf G‘ani hokimiyat tepasida bo‘lgan 2020 yildagidan (779,1 million dollar) bir oz pastroqdir. 2022-yilda O‘zbekiston eksporti 750,6 million dollarni (2020-yilda 776,7 million dollar) tashkil etdi. Shu bilan birga, afg‘on tovarlari va xizmatlari importi 2020-yildagi 2,3 million dollardan oshdi. va 2021 yilda 6,2 mln 2022 yilda 9,3 mln.
Toshkent tomonidan Mozori Sharif aeroportini restavratsiya qilish boʻyicha texnik koʻmak loyihasini yakunlashi, jumladan, aviatsiya va meteorologik uskunalarni taʼmirlash, uchish-qoʻnish yoʻlagini rekonstruksiya qilish va elektr taʼminotini tiklash muhim voqealardandir.
2022 yilning birinchi yarmida Oʻzbekiston va Afgʻoniston orqali janubiy yoʻnalishda tranzit yuk tashish hajmining tez oʻsishi kuzatildi, bu esa “Tolibon” harakatining transport kommunikatsiyalari xavfsizligini taʼminlash qobiliyatining koʻrsatkichi boʻlishi mumkin. Yuk tashish hajmi 2021 yilning shu davriga nisbatan 2,6 barobar oshdi. 330 ming tonnagacha.
Afg‘onistonning ma’lum darajada barqarorlashuvi tufayli Toshkent uchun Islomobod bilan to‘g‘ridan-to‘g‘ri yuk tashish yo‘lga qo‘yish imkoniyati ochildi. 2021-yilning noyabr oyida O‘zbekistondan birinchi tranzit yuk Pokistonga yetkazilgan bo‘lsa, 2022-yil mart oyida Afg‘oniston hududi orqali O‘zbekiston bozoriga Pokiston go‘shtining birinchi partiyasi yetkazib berildi. Hindiston ham Pokiston va Afg‘oniston orqali O‘zbekistonga tranzit yuk jo‘natib, ushbu yo‘nalishni sinovdan o‘tkazdi.
O‘zaro tovar ayirboshlash va investisiyalar hajmini oshirish bo‘yicha qo‘shma rejalar ishlab chiqilayotganini bu borada O‘zbekiston-Pokiston munosabatlarida yuzaga kelgan ijobiy kayfiyat ko‘rsatkichi deyish mumkin. Tomonlar imtiyozli savdo toʻgʻrisida kelishuvga erishdilar, unga koʻra bir necha oʻnlab tovarlarga boj toʻlovlari 20 foizdan 100 foizga tushiriladi [24]. Buning samarasida o‘zaro tovar ayirboshlash hajmini 2021-yildagi 181 million dollardan yaqin yillarda 1 milliard dollargacha oshirish kutilmoqda.
Ayni paytda, O‘zbekistonning Afg‘onistonga nisbatan «Tolibon* hukmronligi ostidagi siyosatining kelajakdagi konturlari haqida gapirganda, uning progressiv tabiatiga ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan xavf-xatarlarni e’tiborsiz qoldirib bo‘lmaydi. Garchi Tolibon * butun mamlakatdagi vaziyatni nazorat qilsa-da, ammo bu nazorat o'zining asosiy asosida hali ham yetarlicha kuchli emas. Gap birinchi navbatda iqtisodiyot va gumanitar vaziyat haqida bormoqda. Ayni paytda 6 million afg‘on ochlik yoqasida turibdi, bu Tolibon hukumati uchun o‘ta xavfli chaqiriq. Ochlik bilan bog'liq vaziyatning yanada og'irlashishi hali ham xorijiy yordamni to'xtatishga imkon beradi. 40 million aholining to'rtdan biridan ortig'i Jahon oziq-ovqat dasturidan oziq-ovqat paketlarini oladi.
Gumanitar vaziyatning keskinligini yumshatishning yagona yo'li yirik xorijiy investitsiyalar, texnologiyalar va vakolatlarni jalb qilish orqali milliy iqtisodiyotni jadal rivojlantirishdir, ammo buning uchun yangi hokimiyatlar xalqaro e'tirofga ega bo'lishi kerak. yaqin kelajakda inklyuziv siyosiy tizim yaratilgunga qadar mavjud bo'lishi va ayollar va qizlarning ta'lim va mehnat huquqlarini himoya qilish. Tolibon o'zgarishiga va o'z siyosiy va qadriyat yondashuvlarini sezilarli darajada liberallashtirishga, shuningdek, Zamonaviyning madaniy asoslarini o'zlashtirish yo'lidan borishga tayyormi yoki yo'qmi, hozircha aytish qiyin.
Shunday bo'lsa-da, afg'on jamiyati Tolibon saflarida tabiiy ravishda avlodlar almashishini kutmaganidek, vaqt chidamaydi*. Bu mamlakatning butun tarixi shuni ko'rsatadiki, aholining noroziligi doimo vaqtli bomba bo'lib, ertami-kechmi o'zini his qiladi. Shu munosabat bilan Rossiya Federatsiyasi Prezidentining Afg‘oniston bo‘yicha maxsus vakili, Rossiya Tashqi ishlar vazirligining Osiyo bo‘yicha ikkinchi departamenti direktori Zamir Kabulovning Hindistonning The Week jurnaliga 2023-yil fevral oyida bergan intervyusida bildirgan fikri qiziqish uyg‘otadi. .
Uning fikricha, Tolibon davlatni qanday boshqarishni o‘rganmagan, garchi ular o‘z saboqlarini olganliklarini va o‘tmishdagi xatolarni takrorlamasliklarini qayta-qayta ta’kidlaganlar. “Tolibon* ba'zan juda oddiy narsalarni tushuna olmaydi, ayniqsa ularning kuchiga hech qanday muammo bo'lmaganda. Men uni majburlashi mumkin bo'lgan jiddiy da'vogarlarni nazarda tutyapman. Bu bunday qiyinchiliklar bo'lmaydi degani emas. Bu tashqaridan kimdir bo'lmaydi. Ammo bu afg‘on xalqining normal munosabati bo‘ladi, chunki hozirgi sharoitda ularning omon qolishi juda qiyin bo‘ladi”, — dedi rossiyalik diplomat. Zamir Kabulovga ko‘ra, “Tolibon vaziyatni yaxshilash uchun institutsional qadamlar qo‘yishi yoki hech bo‘lmaganda bunday yaxshilanishga yo‘l ochishi kerak, biz buni hozircha ko‘rmayapmiz”.
***
Xulosa qilib aytadigan bo'lsak, O'zbekistonning Kobul bilan ikki tomonlama iqtisodiy hamkorlik masalalarini o'zida mujassam etgan yondashuvga asoslangan siyosati, tinchlikni mustahkamlash bo'yicha xalqaro miqyosda tashabbuslarni ilgari surish va Afg'onistonga uning navbatdagi siljishining oldini olish uchun yordam ko'rsatishni ta'kidlash mumkin. beqarorlik va insonparvarlik inqirozi qa'riga tushib, ushbu mamlakatni bugungi kunda yaratilayotgan Markaziy va Janubiy Osiyo o'rtasidagi savdo-iqtisodiy va transport aloqalari tizimiga integratsiya qilish bo'yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish davlatlar orasida eng kontseptual rasmiylashtirilgan yo'nalishlardan biridir. Afg'oniston sohasida o'z manfaatlariga ega. 2021-2022 yillar yakunlariga ko'ra. bu yoʻnalish Oʻzbekistonning tashqi siyosati va iqtisodiyoti uchun allaqachon dividendlar toʻlamoqda, jumladan, 2021-yil avgustida Afgʻonistonda hokimiyat almashish davrini muammosiz bosib oʻtish imkonini bermoqda.
Shu bilan birga, O‘zbekistonning afg‘on yo‘nalishidagi siyosatining yanada rivojlanishi ko‘p jihatdan yangi afg‘on hokimiyatlarining o‘zlarining ichki va tashqi siyosatdagi qadamlari, ularning nafaqat ichki siyosiy vaziyatni nazorat qilish, balki amalga oshirish qobiliyati bilan bog‘liq bo‘ladi. iqtisodiy va ijtimoiy modernizatsiya chora-tadbirlari, ularsiz barqaror iqtisodiy o'sishni yo'lga qo'yish, aholi daromadlari darajasini oshirish, xalqaro miqyosda e'tirof etish va mamlakatning jahon miqyosidagi obro'sini oshirish deyarli mumkin bo'lmaydi.