outputs_in

Sharh

23 Yanvar 2025

Donald Trampning inauguratsiyasi va AQSH Prezidenti lavozimidagi dastlabki qarorlari haqida

Joriy yilning 20-yanvar kuni Donald Tramp Amerika Qo‘shma Shtatlarining 47-prezidenti lavozimiga rasman kirishdi. Sovuq ob-havo tufayli inauguratsiya marosimi Vashingtondagi Kapitoliy binosida o‘tkazildi.   Marosim va inauguratsiya nutqi. Marosimda AQShning hayotda bo‘lgan sobiq prezidentlari, jumladan, Jo Bayden, shuningdek, yetakchi siyosiy arboblar va yuqori martabali xorijiy mehmonlar, xususan, Xitoy vitse-prezidenti Xan Chjen ishtirok etdi. Siyosatchilardan tashqari, inauguratsiyada yirik biznesmenlar, xususan, texnologik korporatsiyalar rahbarlari Ilon Mask, Jeff Bezos va Mark Sukerberg, shuningdek, TikTokning bosh direktori Shou Szi Chu ham qatnashdi.   Marosimdan sal oldin Bayden o‘z oilasi a’zolarini afv etish to‘g‘risidagi farmonni imzoladi. Bu, ularga nisbatan jinoiy ta’qib yo‘qligini hisobga olgan holda, kelajakda ularning huquqiy daxlsizligini amalda kafolatlaydi. Shuningdek, Bayden Trampga maktub yozgan, ammo uning mazmunini oshkor qilmagan. “Bu men va Tramp o‘rtasidagi gap”, – dedi u. Tramp vitse-prezident Jey Di Vens bilan birga qasamyod qildi va ramziy tafsilotlar bilan to‘ldirilgan tantanali vaziyat voqeaga tarixiy ahamiyat baxsh etdi.   Tramp o‘zining inauguratsiya nutqida “Amerikaning oltin asri” boshlanganini e’lon qildi. Uning ta’kidlashicha, uning vazifasi mamlakat ulug‘vorligini tiklash va fuqarolar farovonligini oshirishdan iborat. Iqtisodiy sohada Tramp “Amerikaning qayta uyg‘onishi” dasturini e’lon qilib, “sanoat renessansi” zarurligiga e’tibor qaratdi. Ushbu tashabbus mahalliy ishlab chiqarishni qo‘llab-quvvatlash, biznes uchun soliq yukini kamaytirish va byurokratik to‘siqlarni bartaraf etishga qaratilgan. Bundan tashqari, u proteksionistik choralarni kuchaytirish, jumladan, importga, ayniqsa Xitoydan kelayotgan mahsulotlarga bojlarni oshirishga va’da berdi.   Tramp Amerika yana innovatsiyalar, sanoat va texnologiyalar bo‘yicha jahon yetakchisiga aylanishi kerakligiga ishonch bildirdi. Shuningdek, u “noqonuniy migratsiyani butunlay to‘xtatish” uchun Meksika bilan chegarada devor qurilishini yakunlash niyatini tasdiqladi. Migratsiya siyosatini qattiqlash doirasida u noqonuniy migrantlarni yollagan ish beruvchilarga qarshi sanksiyalar joriy etish va migrantlarning xizmatlari hamda iqtisodiy hissasiga asoslangan yangi migratsiya tizimini joriy etishga va’da berdi. Shuningdek, jinoiy o‘tmishga ega bo‘lgan noqonuniy migrantlarni deportatsiya qilish dasturi e’lon qilindi, bu esa uning so‘zlariga ko‘ra, fuqarolar xavfsizligini oshiradi. Meksika narkokartellari terrorchi tashkilotlar sifatida tan olinadi, bu ularga qarshi muntazam harbiy bo‘linmalardan foydalanish imkonini beradi.   Tashqi siyosat sohasida Tramp AQSH tinchlik va hamkorlikka intilishini, shu bilan birga o‘z milliy manfaatlarini qat’iy himoya qilishini aytdi. U Amerika o‘z manfaatlariga bevosita daxldor bo‘lmagan mojarolarga aralashmasligini, asosiy e’tiborni iqtisodiyot va mudofaa qobiliyatini mustahkamlashga qaratishini ta’kidladi. Bundan tashqari, uning Panama kanali ustidan AQSH nazoratini qaytarib olish niyati haqidagi bayonoti keng aks-sado uyg‘otdi. Prezident 1999-yilda Amerika tomonidan Panama kanali ustidan nazoratni o‘tkazish maqsadga muvofiq bo‘lmaganligini ta’kidladi.   Gender o‘ziga xoslik bo‘yicha davom etayotgan munozaralar fonida Tramp jins faqat erkak yoki ayol jinsi sifatida belgilanishini aytdi, bu uning so‘zlariga ko‘ra, insonning biologik tabiatini aks ettiradi. Bundan tashqari, uning nutqida katta e’tibor so‘z erkinligi va davlat senzurasi masalalariga, ayniqsa raqamli platformalar kontekstida qaratildi. Hukumatning internet ustidan nazorati borasidagi tanqidlarga javoban Tramp davlat senzurasini bekor qilish va fuqarolarning o‘z fikrini erkin bildirish huquqini ta’minlash uchun qat’iy choralar ko‘rishga va’da berdi. Ushbu bayonotlari bilan Tramp aslida Demokratik partiyaning mafkuraviy platformasiga kuchli zarba berish niyatini bildirdi, bu esa uni chuqur mudofaaga o‘tishga va tub islohotlarni boshlashga majbur qiladi.   Prezidentlikning birinchi kuni. Oq uydagi faoliyatining birinchi kunida Tramp Bayden ma’muriyati tomonidan qabul qilingan 78 ta farmon va memorandumni bekor qilib, bir qator qat’iy qadamlar qo‘ydi. Jumladan, u 2021-yil yanvarda Kapitoliyga hujum qilishda ayblanganlarning aksariyatini afv etdi. Shuningdek, Tramp TikTokning AQShda ishlash imkoniyatini 75 kunga uzaytiruvchi farmonni imzoladi hamda AQShning Jahon sog‘liqni saqlash tashkiloti va Parij iqlim kelishuvidan chiqishini ham e’lon qildi. Bu qaror xalqaro tashkilotlarga bo‘lgan ishonchning yo‘qolishi bilan asoslandi, bu esa AQShning global yetakchi sifatidagi mavqeini zaiflashtirishi mumkin.   Inauguratsiya nutqida va’da qilinganidek, Tramp Meksika ko‘rfazini Amerika ko‘rfazi deb qayta nomlash jarayonini boshlash to‘g‘risidagi farmonni imzoladi. Shuningdek, AQSH fuqaroligini berish shartlarini qat’iylashtirish va janubiy chegarani noqonuniy kesib o‘tishga qarshi choralarni kuchaytirish haqidagi farmonlar ham imzolandi. Energetika sohasida Tramp yangi quduqlar ochish orqali neft va gaz qazib olishni ko‘paytirish niyatini tasdiqladi hamda ichki ishlab chiqarishni rag‘batlantirish uchun energetika sohasida favqulodda holat e’lon qilish rejalarini ma’lum qildi. Bu uning energetik mustaqillik va iqtisodiy o‘sishga ustuvorlik berishini aks ettiradi. Bundan tashqari, Tramp davlat organlarining butun tizimini, xususan, Federal zaxira tizimini isloh qilishni rejalashtirmoqda. Bu esa Amerika davlatchiligi va iqtisodiyotining asosiy negizlarini o‘zgartirishga olib kelishi mumkin.   Rossiya-Ukraina mavzusi ustuvorliklar qatorida ko‘rsatilmagan bo‘lsa-da, Trampning bu masalaga e’tibori muhim mavzu bo‘lib qolmoqda. Tramp prezident Zelenskiyning Rossiya bilan “kelishuv”ga tayyorligini ma’lum qildi, biroq Putinning pozitsiyasi noaniqligini ta’kidladi. Shu bilan birga, u AQSH milliy manfaatlari nuqtai nazaridan samaradorligini baholash maqsadida xorijiy mamlakatlarga, jumladan Ukrainaga moliyaviy yordam ko‘rsatish jarayonlarini to‘xtatib qo‘ydi.   Bundan tashqari, Tramp texnologiyalar tarixidagi eng yirik loyiha – sun’iy intellektni (SI) rivojlantirish boshlanganini e’lon qildi. Uni amalga oshirish uchun Texasda superkompyuter va ma’lumotlarni qayta ishlash markazi yaratishga 500 milliard dollar ajratiladi. Shuningdek, Tramp Baydenning 2023-yildagi “xavfsizlik” bahonasida sun’iy intellektni ishlab chiqishni cheklovchi farmonini bekor qildi. Bu orqali u o‘z ma’muriyati global raqobatda AQShning texnologik yetakchiligiga umid qilayotganini ko‘rsatdi.   Yaqin kelajakda Trampning asosiy vazifasi o‘z Vazirlar Mahkamasini shakllantirish bo‘ladi. AQSH Senatida Tramp tomonidan tavsiya etilgan turli lavozimlarga nomzodlarning tinglovlari o‘tkazilmoqda. Xususan, inauguratsiya kuni Senat AQSH davlat kotibi lavozimiga Marko Rubio nomzodini ko‘pchilik ovoz bilan ma’qulladi. Tramp prezidentligining birinchi kunidayoq Oq uy huzurida Prezident kengashi maqomida Ilon Mask rahbarligida Davlat samaradorligini oshirish departamenti tashkil etildi.   2025-yilda Donald Trampning inauguratsiyasi Amerika siyosatida davom etayotgan o‘zgarishlarning ramzi bo‘ldi. O‘zining g‘ayriodatiy yondashuvi bilan tanilgan yetakchining hokimiyatga qaytishi AQShning kelajagi va uning jahon maydonidagi o‘rni haqida ko‘plab savollarni keltirib chiqardi. E’lon qilingan tashabbuslarning uzoq muddatli oqibatlari ularning amalga oshirilishiga bog‘liq. Agar ma’muriyat demokratiya va ozchilik huquqlari tamoyillarini buzmasdan o‘z harakatlarini muvozanatlashtira olsa, bu siyosiy tizimga bo‘lgan ishonchni mustahkamlashga yordam berishi mumkin. Aks holda, ritorika va qarorlarning keskinlashuvi ijtimoiy ziddiyatlarni kuchaytirishi mumkin.

outputs_in

Sharh

17 Dekabr 2024

Markaziy Osiyoda energetika xavfsizligi sharhi: Geosiyosiy tahdidlar va barqaror rivojlanish imkoniyatlari

IXTI ilmiy xodimi Akbar Mavlonov o‘z sharhida Markaziy Osiyoning global energetika dinamikasidagi hal qiluvchi rolini ko‘rib chiqadi, bu mintaqadagi energetika xavfsizligining turli jihatlarini o‘rganadi hamda uning xalqaro munosabatlarga, iqtisodiy taraqqiyotga va ekologik barqarorlikka ta’sirini tahlil etadi.   Neft, tabiiy gaz va qayta tiklanadigan energiya manbalarining salmoqli zaxiralariga ega bo‘lgan Markaziy Osiyo nafaqat global energetika bozorlarini shakllantiradi, balki o‘zining iqtisodiy rivojlanishini ham rag‘batlantiradi. Biroq mintaqaning energetika manzarasi Rossiya, Xitoy, AQSH va Yevropa Ittifoqi kabi yirik davlatlar ta’siridagi geosiyosiy murakkabliklar tufayli chigallashgan. Turkmaniston-Xitoy gaz quvuri misolida ko‘rinib turganidek, quvurlarning strategik ahamiyati iqtisodiy va geosiyosiy manfaatlarning o‘zaro bog‘liqligini yaqqol namoyon etadi.   Bu murakkabliklarni hisobga olgan holda, Markaziy Osiyo mintaqada va undan tashqarida barqaror taraqqiyotni shakllantirishda hal qiluvchi o‘rin egallaydi hamda o‘zini global energetika munosabatlarida muhim ishtirokchi sifatida namoyon etmoqda.   Sharhni shu yerda o‘qing (ingliz tilida)   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

13 Noyabr 2024

Tolibonning COP29ga taklif qilinishi: Iqlim diplomatiyasi va siyosiy kontekst

2024-yil noyabr oyida Ozarbayjonning Boku shahrida COP29 konferensiyasi bo‘lib o‘tadi va ushbu tadbirning eng ko‘p muhokama qilingan jihatlaridan biri Tolibon hukumati vakilining taklifiga aylandi. Ushbu qaror ko‘plab savollarga sabab bo‘ldi, chunki Tolibon hukumati ko‘pchilik davlatlar tomonidan rasman tan olinmagan va xalqaro hamjamiyatning ko‘plab talablarini bajarmaydi. Biroq, bu qiyinchiliklarga qaramay, taklif qilindi va buning bir nechta sabablari bor.   Avvalo, shuni ta’kidlash joizki, iqlim o‘zgarishi muammosi global muammo bo‘lib, u o‘z hukumatlarining siyosiy mavqeidan qat’i nazar, barcha mamlakatlarning o‘zaro hamkorligini talab qiladi. COPning avvalgi sammitlarida siyosiy va mafkuraviy tafovutlarga qaramay, turli davlatlar, jumladan, murakkab yoki ziddiyatli munosabatlarga ega bo‘lgan davlatlar vakillari ekologiya bo‘yicha dolzarb masalalarni hal qilish uchun bir stol atrofida to‘planishgan. Iqlim o‘zgarishi bir mamlakat yoki mintaqaning muammosi emas, balki butun sayyorani qamrab olgan muammo bo‘lib, ushbu muammoni hal qilish uchun barcha darajadagi hamkorlik zarur.   Tolibonning COP29 kun tartibiga kiritilishi, shuningdek, siyosiy izolyatsiya yoki ichki beqarorlik tufayli aks holda jahon munozaralaridan chetlatilgan mamlakatlarni ham global iqlim tashabbuslariga jalb qilishga urinish bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin. Afg‘oniston og‘ir siyosiy vaziyatga qaramay, qurg‘oqchilik, o‘rmonlarning kesilishi va yerlarning tanazzulga uchrashi kabi jiddiy ekologik muammolarga duch kelmoqda. Ushbu masalalar iqlim o‘zgarishi bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, Tolibonning konferensiyaga jalb etilishi nafaqat mintaqaning ekologik muammolariga e’tibor qaratish, balki bu sohadagi hamkorlikni davom ettirish uchun zamin yaratadi.   Bundan tashqari, Tolibonning COP29 sammitiga taklifi kengroq xalqaro kontekstning bir qismi bo‘lishi mumkin, unda iqlim diplomatiyasi izolyatsiyalangan rejimlar bilan aloqa kanallarini yaratish vositasi sifatida qo‘llaniladi. Ushbu qaror global muammolarni samarali hal qilish uchun xalqaro hamjamiyat turli siyosiy voqeliklar bilan ishlashga tayyor bo‘lishi kerakligini bosqichma-bosqich anglab yetganidan dalolat berishi mumkin. Shu bilan birga, shuni ta’kidlash kerakki, Tolibon ko‘plab davlatlar tomonidan tan olinmagan bo‘lsa-da, uning COP29 kabi xalqaro forumlardagi ishtiroki ularning diplomatik mavqeini mustahkamlashga yordam beradi.   E’tibordan chetda qolmasligi kerak bo‘lgan yana bir jihat - bu siyosiy jihat. Tolibonning konferensiyaga taklifini ularning hukumatini xalqaro maydonda tan olish yo‘lidagi qadam sifatida baholash mumkin. Ushbu voqea Tolibonning pozitsiyasini mustahkamlaydi, ularga iqlim kabi muhim masalalar bo‘yicha jahon hamjamiyati bilan hamkorlik qilish qobiliyatini namoyish etish imkonini beradi. Ushbu taklif zudlik bilan rasman tan olinishini anglatmasa-da, xalqaro o‘yinchilar yangi afg‘on rejimi bilan, ayniqsa, hamkorlik zarur bo‘lgan masalalarda yanada konstruktiv muloqot yo‘llarini izlayotganidan dalolat beruvchi signal sifatida qabul qilinishi mumkin.   Shunday qilib, Tolibonning COP29 ga taklif qilinishi nafaqat barcha mamlakatlarni iqlim muammosini hal qilishga jalb qilishga qaratilgan diplomatik qadam, balki Afg‘oniston va uning hukumatini xalqaro maydonda bosqichma-bosqich tan olishga qaratilgan kengroq strategiyaning bir qismidir. Oxir-oqibat, bu voqea Tolibon va boshqa dunyo o‘rtasidagi kelajakdagi munosabatlarni shakllantirishda muhim rol o‘ynashi mumkin.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

11 Noyabr 2024

Af g‘onistonda savodxonlik tar g‘ib qilinmoqda: Tolibonning haqiqiy choralari yoki imidj strategiyasi?

Af g‘onistonda Tolibon hukumati yaqinda aholining savodxonligini oshirishga qaratilgan chora-tadbirlarni faol ravishda tar g‘ib qila boshladi. Ta’lim vazirligi vakillarining s o‘zlariga k o‘ra, yangi  o‘quv yilida mamlakat b o‘ylab 4000 dan ortiq savodxonlik darslari ochilgan. Bundan tashqari, vazirlik  o‘tgan yili  o‘n minglab af g‘onlarga ta’lim olish imkoniyatini yaratib, 9000 dan ortiq shunga  o‘xshash sinflarni yaratishga muvaffaq b o‘lganligini xabar qilmoqda.   Ta’lim vazirligi matbuot kotibi Mansur Ahmad Hamzaning ta’kidlashicha, 2023-yilda savodxonlik bo‘yicha yangi kurslar soni 4583 tani tashkil etdi va dasturlarning umumiy qamrovi  o‘quv jarayonida faol ishtirok etgan qariyb 86 000 kishiga yetdi. Taxminan bir yil oldin ta’lim vazirligi shunga o‘xshash yutuqlar haqida xabar bergan edi: 9000 dan ortiq sinflar tashkil etilgan bo‘lib, ularda 49000 dan ortiq kishi savodxonlik bo‘yicha  o‘qitilgan.   Biroq, katta bayonotlar va shuhratparast raqamlarga qaramay, ushbu tashabbuslarning samaradorligi va to‘g‘riligini baholashni qiyinlashtiradigan jiddiy savollar qolmoqda. Birinchidan, Afg‘onistonda ta’lim olish huquqi jiddiy cheklangan qizlar va ayollarning ushbu ta’lim dasturlari  o‘z ichiga oladimi yoki y o‘qmi, aniq ma’lum emas. Taqdim etilgan ma’lumotlarning to‘g‘riligiga shubha ham bor, chunki Tolibonning rasmiy sahifalaridan tashqari hech qanday mustaqil manba bunday ko‘p sinflarning ochilishi haqidagi faktlarni tasdiqlamaydi. Mustaqil ma’lumotlarga kirish imkoniyati cheklangan holda, ma’lumotlarni tekshirish qiyin va bu ularning aniqligi va shaffofligi darajasi haqida savollar berish uchun joy qoldiradi.   Shunga qaramay, ushbu shubhalarni hisobga olgan holda ham, Tolibonning amaldagi siyosatida ikkita muhim va potentsial ijobiy jihatlarni ajratib k o‘rsatish mumkin. Birinchidan, davlat darajasida savodxonlik mavzusi yanada muhim ahamiyat kasb etishi ularning siyosatidagi ba’zi bir  o‘zgarishlarni k o‘rsatadi. Ularning rasmiy xabarlariga k o‘ra, Tolibon haqiqatan ham mamlakatdagi ta’lim holatini yaxshilashga va aholining umumiy savodxonlik darajasini oshirishga intilmoqda degan xulosaga kelish mumkin. Bu, o‘z navbatida, savodxonlik va asosiy ta’lim iqtisodiy  o‘sish va ijtimoiy barqarorlik uchun muhim rol  o‘ynaydigan mamlakatning uzoq muddatli rivojlanishiga ijobiy qadam b o‘lishi mumkin.   Ikkinchidan, e’lon qilingan ma’lumotlar qisman b o‘rttirilgan yoki not o‘ g‘ri deb taxmin qilingan taqdirda ham, ularning nashr etilishi Tolibonning xalqaro maydonda yanada ijobiy imidjni yaratishga intilishidan dalolat beradi. Bunday tashabbuslar to‘g‘risida ma’lumot tarqatish hukumatning inson huquqlari va ta’lim sohasidagi xalqaro standartlarning ahamiyatini tan olishga tayyorligini k o‘rsatishi mumkin. Aslida, bu Tolibonning global hamjamiyat bilan barqaror hamkorlik qilish uchun nafaqat an’anaviy Islom me’yorlarini bajarish, balki boshqa mamlakatlarda qabul qilingan qadriyatlarga hurmat k o‘rsatish kerakligini tushunishini k o‘rsatishi mumkin. Ushbu yondashuv o‘z rejimini qonuniylashtirish va asta-sekin jahon sahnasida yanada ijobiy tasvirni yaratish strategiyasining bir qismi b o‘lishi mumkin.   Umuman olganda, ma’lumotlarning ishonchliligi va mavjudligi bilan bo g‘liq bir qator savollarga qaramay, Tolibonning savodxonlikni oshirish choralari to‘g‘risidagi bayonoti ularni boshqarishda mumkin bo‘lgan ijobiy tendentsiyalarni aks ettiradi. Savodxonlik darajasini yaxshilash va ta’lim tizimini rivojlantirish Af g‘onistonning  o‘sishi va barqarorlashishi uchun muhim qadam b o‘lishi mumkin, shuningdek, xalqaro standartlarni moslashtirish va tan olish istagini namoyish etadi.* Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

30 Oktabr 2024

O‘zbekiston iqtisodiyotiga jalb etilgan to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarning bugungi holati

Sharh O‘zbekiston iqtisodiyotiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarni (TTXI) jalb etishning hozirgi holati va dinamikasini tahlil qilib, TTXIni barqaror iqtisodiy o‘sish, texnologik taraqqiyot va ish o‘rinlari yaratishning asosiy omili sifatida ko‘rib chiqadi. 2017-yildan boshlab mamlakatda investorlarni jalb qilish va investitsiya muhitini yaxshilashga qaratilgan ko‘plab islohotlar amalga oshirildi. Jumladan, maxsus iqtisodiy zonalar va valyuta operatsiyalari to‘g‘risidagi qonunlarning joriy etilishi ko‘plab iqtisodiy va sanoat zonalarining tashkil etilishiga olib keldi.   Hujjatda ta’kidlanishicha, “O‘zbekiston – 2030” strategiyasida belgilangan strategik maqsadlardan biri 110 milliard dollar to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarni jalb qilish, davlat-xususiy sheriklikni qo‘llab-quvvatlash va asosiy kapitalga investitsiyalarni ko‘paytirishdan iborat. Biroq, ushbu maqsadlarga muvaffaqiyatli erishish uchun institutsional muhitni, xususan xorijiy investorlar uchun muhim ahamiyatga ega bo‘lgan qonun ustuvorligi va mulk huquqini himoya qilishni yaxshilash talab etiladi.   2016-2022-yillar oralig‘idagi TTXI tahlili sanoatda, ayniqsa to‘qimachilik va kimyo ishlab chiqarishida, shuningdek, energetika sohasida sezilarli o‘sishni ko‘rsatmoqda. Shunga qaramay, mashinasozlik va farmatsevtika kabi yuqori texnologiyali va eksportga yo‘naltirilgan tarmoqlarga investitsiyalar hamon past darajada qolmoqda. Bu esa mazkur sohalarda yanada jozibador shart-sharoitlar yaratish zarurligini ko‘rsatadi.   Bundan tashqari, so‘nggi yillarda to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalarning geografik tarkibida o‘zgarishlar yuz berdi: Xitoydan kiritilayotgan investitsiyalar ulushi o‘sishda davom etmoqda, ammo Turkiya va Saudiya Arabistonidan keladigan investitsiyalar ham ko‘paymoqda. Hududlarda to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalarning eng yuqori o‘sishi Sirdaryo, Samarqand va Navoiy viloyatlarida kuzatilmoqda. Bu yerlardagi erkin iqtisodiy zonalar investitsiyalarni jalb qilish va ularni mamlakat bo‘ylab yanada bir tekis taqsimlashga ko‘maklashmoqda.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.   Sharhni bu yerda yuklab olish va o‘qish mumkin