outputs_in

Sharh

18 Iyun 2025

Ormuz bo‘g‘ozidagi geoiqtisodiy Tsugtsvang

Isroil va Eronning bir-biriga qarshi harbiy hujumlari Hormuz bo‘g‘ozini to‘sib qo‘yish xavfini oshirdi, bu esa bo‘g‘ozning xalqaro savdo-tranzit yo‘laklari va portlarini blokirovka qilish qo‘rquvini keltirib chiqardi. Ushbu mumkin bo‘lgan stsenariy Eron hukumati tomonidan “milliy xavfsizlikka tahdid” tufayli ko‘rib chiqilmoqda, dedi Eron parlamentining Milliy xavfsizlik va tashqi siyosat qo‘mitasi a'zosi Esmail Kosari 14 iyun kuni.   Hormuz bo‘g‘ozining global neft savdosi va suyultirilgan tabiiy gaz (LNG) uchun geostrategik ahamiyati, turli hisob-kitoblarga ko‘ra, bo‘g‘oz orqali global neft, kondensat va neft mahsulotlarining taxminan 15-20% va suyultirilgan tabiiy gazning 30% dan ortig‘i o‘tadi. Bo‘g‘oz orqali tashiladigan neft hajmining 82 foizi Osiyo mamlakatlariga, qolganlari Evropaga to‘g‘ri keladi. Xitoy import qilgan LNGning 24 foizi bo‘g‘oz orqali etkazib beriladi.   Hatto bo‘g‘ozning shimolidagi Eronning yirik Bender Abbos dengiz portining vaqtincha to‘xtatilishi ham xalqaro yuk oqimlarida, shu jumladan Markaziy Osiyo mamlakatlaridan qulashga olib kelishi mumkin. Bo‘g‘oz sohilidagi Fujayra va Dubay va boshqa mamlakatlarga yuklarni tashish uchun yirik yuk tashish markazlari kabi boshqa portlar turishi mumkin. Shuni ta'kidlash kerakki, Agar Saudiya Arabistoni va BAA qandaydir tarzda neft eksportining bir qismi uchun Hormuz bo‘g‘ozini chetlab o‘tishlari mumkin bo‘lsa, Qatar va BAAda LNG eksporti uchun alternativa yo‘q.   Shuning uchun Hormuz bo‘g‘ozi moliyaviy logistika sohasida muhim o‘rin tutadi, chunki bo‘g‘oz orqali kemalar oqimining har qanday to‘xtashi butun dunyo bo‘ylab katta yuk tashish xarajatlariga olib keladi, ta'minot zanjiri uzilishi va samarasiz bo‘lishi mumkin. Natijada, xalqaro bozorlarda energiya narxlari nazoratdan chiqib ketadi; neft ta'minotiga bog‘liq bo‘lgan va uni sotishga bog‘liq bo‘lgan mamlakatlar halokatli oqibatlarga olib keladi. Shunday qilib, Eron mutaxassislarining fikriga ko‘ra, Hormuz bo‘g‘ozining yopilishi bozorga neft etkazib berishning keskin pasayishiga olib kelishi mumkin va neft narxi bir barrel uchun 250 dollargacha ko‘tarilishi mumkin. Iroq TIV ma'lumotlariga ko‘ra, bo‘g‘ozning yopilishi Fors ko‘rfazi va Iroqdan kuniga taxminan 5 million barrel neft yo‘qotilishiga va narxlarning bir barrel uchun 200-300 dollargacha ko‘tarilishiga olib kelishi mumkin. JP Morganning hisob-kitoblariga ko‘ra, kemalar uchun xavf kuchayganda, Brent neftining narxi bir barrel uchun 120-130 dollargacha ko‘tarilishi mumkin.   Hozirgi vaqtda neft ta'minoti bir xil darajada qolmoqda, garchi yaqin Sharqdagi keskinliklar vaziyatni sezilarli darajada yomonlashtirishi xavfi ortib bormoqda. Eron va Isroil o‘rtasidagi mojaroni hal qilishda noaniqlik tufayli neft etkazib berish xavfi har kuni eng yuqori darajada. Har qanday keyingi eskalatsiya faqat neft bozorini etkazib berishning haqiqiy yo‘qotishlariga yaqinlashtiradi.   Xulosa qilib aytganda, biz quyidagilarni aytishimiz mumkin.   Birinchidan. Geosiyosiy ziddiyat geoiqtisodiy tsugtsvangga olib keldi, bu xalqaro neft ta'minoti va jahon savdosiga katta ta'sir ko‘rsatishi mumkin. Xalqaro bozor ishtirokchilari nafaqat Hormuz bo‘g‘ozidagi yuk tashish xavfini, balki savdo va transport yo‘laklari va bo‘g‘oz portlariga oqimlarni ham diqqat bilan baholaydilar. Hormuz bo‘g‘ozi bo‘ladi tobora manfaatdor tomonlar uchun muhim strategik vositaga aylanmoqda.   Ikkinchidan. Hormuz bo‘g‘ozi jahon iqtisodiyotining muvofiqlashtirilgan rivojlanishi uchun ulkan salohiyatga ega. Bo‘g‘ozning uzel portlari nafaqat neft, balki xalqaro dengiz savdosining muhim tranzit-logistika zanjirlari hisoblanadi. Shuning uchun bo‘g‘oz orqali xalqaro kemalar oqimi to‘siqsiz davom etishi, asosiy dengiz portlari orqali xalqaro savdo to‘xtatilmasdan amalga oshirilishi va Hormuz bo‘g‘ozidagi vaziyatga manfaatdor tomonlarning etuk qarashlari g‘alaba qozonishi kerak.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

18 Iyun 2025

Madaniyat diplomatiyasi: Xitoy–Markaziy Osiyo sammitidagi yangi platforma

So‘nggi yillar mobaynida xalqaro munosabatlar tizimidagi murakkab o‘zgarishlar dunyo davlatlarini faqat klassik realpolitik emas, balki “soft power” (yumshoq kuch) vositalaridan foydalanishga majbur etmoqda. Bu borada madaniyat diplomatiyasi tobora muhim o‘rin egallab, davlatlar o‘rtasidagi ishonchni mustahkamlash, insonparvarlik aloqalarini chuqurlashtirish, tarixiy, til va madaniy umumiylikni mustahkamlashning asosiy omiliga aylanmoqda.   Shu nuqtayi nazardan, 2025-yilning 16–18 iyun kunlari Qozog‘istonning Ostona shahrida bo‘lib o‘tayotgan “Xitoy – Markaziy Osiyo” ikkinchi sammiti nafaqat siyosiy va iqtisodiy, balki madaniy diplomatiyaning institutsionallashuvi uchun ham muhim bosqich bo‘ldi.   Ostona sammiti doirasida madaniy hamkorlikni chuqurlashtirish maqsadida qator tadbirlar amalga oshirildi. Ular orasida quyidagilarni qayd etish mumkin: Milliy san’at va hunarmandchilik ko‘rgazmalari Qo‘shma madaniy forumlar va xalqaro konferensiyalar Yoshlar va talabalar uchun almashinuv dasturlarini muhokama qilish Madaniy turizm bo‘yicha investitsion forum   Bu tadbirlar orqali mintaqadagi davlatlar o‘zlarining milliy o‘ziga xosligini nafaqat namoyon qilish, balki do‘stona aloqalarni rivojlantirishga xizmat qiladigan umumiy qadriyatlar platformasini shakllantirishga harakat qilmoqdalar.   Xitoy Xalq Respublikasi hozirgi kunda dunyoda eng kuchli “soft power” siyosatini yuritayotgan davlatlardan biridir. U: Konfutsiy institutlari orqali o‘z tili va falsafasini ommalashtirmoqda (Markaziy Osiyoda 10 dan ortiq) Luban ustaxonalari bilan kasbiy ta’limni ekspor qilishga intilmoqda Xalqaro kino festivallari, qo‘shma teleloyihalar, onlayn madaniy platformalar orqali ta’sir doirasini kengaytirmoqda   Bularning barchasi madaniyat orqali ta’sir o‘tkazishning kompleks yondashuvini namoyon etadi.   Markaziy Osiyo mamlakatlari, jumladan O‘zbekiston, Qozog‘iston va Qirg‘iziston ushbu madaniy diplomatiya tashabbuslarini strategik imkoniyat sifatida qabul qilmoqdalar. Bu jarayon quyidagi afzalliklarni taqdim etadi: Xalqlar o‘rtasida o‘zaro ishonchni oshirish. Madaniyat – bu xalqlarni birlashtiradigan eng ta’sirchan omil. Madaniy diplomatiya orqali tarixiy, diniy, til jihatidan umumiylikka ega mamlakatlar orasidagi muloqot yanada samarali kechmoqda. Yoshlar va ta’lim almashinuvi. Sammit doirasida yoshlar uchun stipendiya dasturlari, akademik mobillik, qo‘shma loyihalar yuzasidan kelishuvlar erishildi. Bu esa kelajakdagi diplomatik kadrlar uchun “tayyorgarlik maktabi” sifatida xizmat qiladi. Turizm va infratuzilma rivoji. Xitoy – Qozog‘iston “turizm yili”ni e’lon qilish va Markaziy Osiyo davlatlariga Xitoy turistlari oqimini ko‘paytirish tashabbuslari mahalliy infratuzilma, servis madaniyati va logistika sohalarida yangi imkoniyatlar yaratmoqda.   Madaniyat diplomatiyasi — Xitoyning geosiyosiy strategik yondashuvining muhim qismi. “Bir kamar – bir yo‘l” tashabbusi faqat logistika va sarmoya emas, balki “haqiqiy muloqot”, “madaniyatlar almashinuvi” kabi insonparvar jihatlarni ham o‘z ichiga olmoqda.   Shu ma’noda, Ostona sammitida madaniy diplomatiyaning yangi platformasi: Xitoyning mintaqadagi ta’sirini yumshoq kuch bilan mustahkamlaydi G‘arb ta’sirini barqaror muqobil rivoj yo‘li bilan muvozanatlashtirish imkonini yaratadi Insoniy bag‘rikenglik va umumiy kelajak g‘oyasini ilgari suradi   Ostonadagi “Xitoy – Markaziy Osiyo” sammitida madaniyat diplomatiyasiga alohida urg‘u berilishi – zamonaviy geosiyosiy jarayonlarda insonparvar vositalarning qayta ahamiyat kasb etayotganini ko‘rsatadi. Xitoyning strategik yondashuvi — ta’lim, san’at, turizm, tadbirkorlik va ilm-fan orqali mintaqa xalqlari orasidagi ishonchni, aloqani va hamkorlikni mustahkamlashga qaratilgan. Bu siyosat Markaziy Osiyo mamlakatlari uchun ham xalqaro arenadan o‘rin egallash, teng muloqot va keng imkoniyatlar eshigini ochmoqda.   Madaniyat diplomatiyasi endi nafaqat “yordamchi vosita”, balki siyosiy va iqtisodiy munosabatlarni shakllantiruvchi tuzilmaviy omilga aylanmoqda.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

17 Iyun 2025

Qurollar ustidan ikki tomonlama nazoratning intihosi? Shangri-La sammitida Avstraliyaning ko‘p tomonlama yondashuvga da’vati

Avstraliya Bosh vaziri o‘rinbosari va Mudofaa vaziri Richard Marlsning 2025-yildagi Shangri-La sammitidagi nutqi Avstraliya mudofaa diplomatiyasining ohangi va maqsadlarida sezilarli o‘zgarishni anglatdi. O‘tgan hafta oxirida Xalqaro strategik tadqiqotlar instituti Shangri-La muloqotini o‘tkazdi. Unda yuqori martabali siyosiy va harbiy rahbarlar Hind-Tinch okeani mintaqasi oldida turgan dolzarb xavfsizlik muammolari yuzasidan fikr almashdilar. Mintaqaviy keskinlikning kuchayishi va texnologik o‘zgarishlarning tezlashuvi fonida Marls o‘z minbaridan foydalanib, Sovuq urush davridagi ikki tomonlama munosabatlardan tashqariga chiqadigan va ko‘p qutbli Hind-Tinch okeani mintaqasining o‘ziga xos dinamikasini hisobga oladigan global qurollar nazorati tizimini qayta ko‘rib chiqishga chaqirdi.   Marlsning bayonoti Avstraliyaning an’anaviy ehtiyotkor pozitsiyasidan chetga chiqdi. Buyuk davlatlarning qurollar nazorati bo‘yicha yetakchiligiga bo‘ysunish o‘rniga, Avstraliya o‘zini yadroviy, an’anaviy va yangi texnologiyalarni birlashtirgan yangi ko‘p tomonlama tuzilmani qo‘llab-quvvatlovchi ta’sirli ovoz sifatida namoyon etdi. Shu bilan birga, Marls nafaqat Avstraliyaning Yadro qurolini tarqatmaslik shartnomasi (YaQTSh)ga sodiqligini tasdiqladi, balki uning tobora ko‘proq assimetrik tahdidlar, kuchlarning mintaqaviy raqobati va yangi START va O‘rta va qisqa masofali raketalar to‘g‘risidagi shartnoma kabi an’anaviy kelishuvlarning yemirilishi bilan belgilanadigan xavfsizlik sharoitidagi cheklanganligini ham tan oldi.   Tarixan Avstraliya qurollarni nazorat qilish bo‘yicha global sa’y-harakatlarda yordamchi, ammo ikkinchi darajali rol o‘ynab kelgan. Qoidalarga asoslangan xalqaro tartibga, jumladan, YaQTSh va Xalqaro atom energiyasi agentligi (XAEA) faoliyatiga sodiqligiga qaramay, Kanberra qurollar nazorati me’yorlarini shakllantirish va ularga rioya qilishda asosan AQShga tayanardi.   O‘nlab yillar davomida Avstraliyaning qurollarni nazorat qilish siyosati uchta asosiy xususiyat bilan ajralib turdi: tarqatmaslikni targ‘ib qilish, ittifoqlarga qo‘shilish va mintaqaviy xavflarni boshqarish.   Birinchidan, Avstraliyaning tarqatmaslikni qo‘llab-quvvatlashi uning tashqi siyosatining asosiy tarkibiy qismi bo‘ldi. U YaQTShni global yadroviy tiyib turishning poydevori sifatida izchil himoya qildi va XAEA kafolatlariga namunali rioya qilgan holda yadro quroliga ega bo‘lmagan davlat maqomi bilan faxrlandi. Avstraliya, shuningdek, Janubiy Tinch okeani yadrosiz zonasini (Rarotonga shartnomasi) yaratishda muhim rol o‘ynadi va ittifoqchilarni yadro qurolidan voz kechishga undash uchun katta siyosiy kapitaldan foydalandi.   Ikkinchidan, Avstraliyaning xavfsizlik pozitsiyasi Qo‘shma Shtatlar pozitsiyasi bilan, xususan, ANZUS va AUKUS ittifoqlari orqali chambarchas bog‘liq edi. Bu hamkorlik qurollar nazoratiga ham taalluqli edi: Kanberra, umuman olganda, Strategik hujum qurollarini qisqartirish to‘g‘risidagi yangi shartnoma (yangi START) va hozirda amalda bo‘lmagan O‘rta va qisqa masofali raketalarni yo‘q qilish to‘g‘risidagi shartnoma kabi ikki tomonlama muzokaralarda AQShning pozitsiyasini qo‘llab-quvvatladi. Biroq, u kamdan-kam hollarda ushbu shartnomalarning shartlarini shakllantirishda bevosita rol o‘ynadi va qurollarni nazorat qilishni transatlantik qudratli davlatlar hukmronlik qiladigan soha deb hisobladi.   Nihoyat, Avstraliyaning mintaqaviy yondashuvi odatda ma’lum tarqalish xavflariga, birinchi navbatda Shimoliy Koreyaga va kamroq darajada Eronga qaratilgan edi. Uning qurollar nazorati sohasidagi diplomatiyasi odatda reaktiv va xavf-xatarga asoslangan bo‘lib, keng doiradan ko‘ra mintaqaviy barqarorlikka aniq tahdidlarga ko‘proq e’tibor qaratardi. Bu sanksiyalarni, noqonuniy qurollarni dengiz orqali ushlab qolishni va Janubi-Sharqiy Osiyoda raketa texnologiyalari tarqalishining oldini olish bo‘yicha sa’y-harakatlarni qat’iy qo‘llab-quvvatlashda namoyon bo‘ldi.   Bunday cheklangan yondashuv Avstraliyaning strategik hisob-kitoblarini aks ettirdi: yadroviy arsenalga ega bo‘lmagan, ammo tarqatmaslik sohasida kuchli pozitsiyalarga ega bo‘lgan o‘rta darajadagi davlat sifatida, u ko‘p tomonlama kelishuvlarga rioya qilish va ittifoqning birdamligi orqali qurollar nazoratiga eng samarali ta’sir ko‘rsatishi mumkin edi. Sovuq urush davrida shakllangan AQSH va Rossiya o‘rtasidagi ikki tomonlama muzokaralar modeli qurollar nazorati sohasidagi global vaziyatni sezilarli darajada belgilab berdi va Avstraliya ushbu model doirasida harakat qildi.   Biroq, Marlsning 2025-yilgi Shangri-La muloqotidagi nutqi bu an’anaviy pozitsiya endi barqaror emasligini ko‘rsatmoqda.   Bosh vazir o‘rinbosari Richard Marlsning 2025-yilgi Shangri-La muloqotidagi nutqi Avstraliyaning qurollar nazorati bo‘yicha tarixiy yondashuvidan sezilarli chekinishni anglatadi. Avstraliyaning qo‘llab-quvvatlovchi tomon sifatidagi an’anaviy rolidan tashqariga chiqib, Marls zamonaviy davrning geosiyosiy va texnologik murakkabligini aks ettiruvchi yangi asoslarni ishlab chiqishga da’vat etdi.   Marlsning asosiy dalili aniq edi: qurollar ustidan ikki tomonlama nazorat, ayniqsa AQSH va Rossiya o‘rtasida, ko‘p qutbli, texnologiyaga asoslangan dunyoda endi yetarli emas. Bu nutq Rossiyaning qo‘shnilariga qarshi harbiy tajovuzi va Ukrainaga bostirib kirishi, shuningdek, AQShning global hamkorliklardan tobora uzoqlashishi fonida yangradi. So‘nggi haftalarda Tramp ma’muriyati bir qator izolyatsionistik savdo choralarini, jumladan, Avstraliya tovarlariga 10 foizlik bojxona tarifi va po‘lat hamda alyuminiyga rejalashtirilgan 50 foizlik tarifni joriy etdi. Bu esa bir paytlar o‘zi himoya qilgan liberal iqtisodiy tartibdan chekinishni ko‘rsatmoqda.   Shu bilan birga, tashqi yordam va rivojlanish uchun ko‘makni qisqartirish bir vaqtlar AQSh ta’siri hal qiluvchi bo‘lgan hududlarda strategik bo‘shliq paydo bo‘lishiga olib keldi. Amerika tashqi siyosati ichkariga qarab o‘zgarayotgani sayin, Avstraliya mintaqaviy xavfsizlikni ta’minlash uchun bitta buyuk davlatga tayanish endi maqbul emasligini tan olib, mudofaa diplomatiyasini qayta ko‘rib chiqayotganga o‘xshaydi.   Garchi Marls AQShni tenglamadan chiqarib tashlamasa-da, u hatto mudofaa vaziri Pit Xegsetning Hind-Tinch okeani mintaqasi Amerikaning strategik ustuvor yo‘nalishi ekanligini tasdiqlaganiga ishora qilsa-da, uning nutqi mintaqaviy barqarorlikni ta’minlash uchun AQSh yetakchiligining o‘zi yetarli emasligini anglashning kuchayib borayotganini nozik tarzda ifodalaydi. Buning o‘rniga, Marls Avstraliyani yanada inklyuziv va taqsimlangan xavfsizlikni boshqarish modelini yaratishga hissa qo‘shadigan va uni qo‘llab-quvvatlaydigan mamlakat sifatida tasvirlaydi. Marlsning qurollar ustidan ko‘p tomonlama nazorat tizimini yaratishga chaqirig‘i nafaqat ikki tomonlamalikni tanqid qilishni, balki Qo‘shma Shtatlarning kamroq faol va kamroq bashorat qilinadigan siyosatiga nisbatan kengroq strategik javobni aks ettiradi.   Shu bilan birga, Marls qurollar ustidan an’anaviy nazoratni yangi texnologiyalar va kibermakon, kosmos va avtonom tizimlar kabi urushning yangi sohalari bilan bog‘ladi. "Qurollarni nazorat qilishning an’anaviy mexanizmlari eskirmoqda va ularni to‘ldirishi mumkin bo‘lgan barqaror nazorat usullari mavjud emas" degan ta’rif endi to‘xtatib turish va keskinlashuv xavfi yadroviy kallaklar va yetkazib berish tizimlari doirasidan ancha tashqariga chiqayotganini tan olishni aks ettiradi. Bu, shuningdek, Avstraliya qurollar ustidan nazoratni sovuq urushning qoldig‘i sifatida emas, balki qurolli kuchlarni modernizatsiya qilish bilan parallel ravishda rivojlanishi kerak bo‘lgan jonli tuzilma sifatida ko‘rayotganidan dalolat beradi.   Bu chuqur o‘zgarishdir. Avstraliya qurollar ustidan xalqaro nazoratni shunchaki chetdan qo‘llab-quvvatlash o‘rniga, ayniqsa Hind-Tinch okeani mintaqasida qoidalarni shakllantirishda ishtirok etish niyatini bildirmoqda. NYAT merosiga ham, yangi “tiyib turish arxitekturasi” zarurligiga ham ishora qilib, Marls Avstraliyani so‘nib borayotgan ikki tomonlamalik va qurol nazorati sohasida hali amalga oshirilmagan ko‘p tomonlamalik o‘rtasidagi tafovutni bartaraf etishga tayyor bo‘lgan o‘rta darajali kuch sifatida ko‘rsatadi.   Ushbu burilish, shuningdek, AUKUS doirasida Avstraliyaning strategik modernizatsiyasiga mos keladi. Marls Avstraliyaning atom suv osti kemalarini sotib olish bo‘yicha NYATga rioya qilishini batafsil tasdiqladi. Ammo u, shuningdek, bu qobiliyat mintaqaviy geostrategik muvozanatga hissa qo‘shishini ta’kidladi - boshqacha qilib aytganda, Avstraliyaning o‘sib borayotgan harbiy qudrati barqarorlashtiruvchi kuchdir. Qurollar ustidan nazoratni kengroq strategik mantiqqa kiritgan holda, nutq tarqalmaslik me’yorlarini qattiq kuch voqeligi bilan samarali bog‘laydi.   Umuman olganda, nutq yangi doktrinani ilgari suradi: qurollarni nazorat qilish shunchaki sovuq urushning merosi emas, balki Hind-Tinch okeani mintaqasida xavfsizlik uchun zamonaviy, o‘sib borayotgan zaruratdir.   Qurollar ustidan ikki tomonlama nazoratni tanqid qilish asosida Marls Hind-Tinch okeani mintaqasida ko‘p tomonlama xavfsizlik arxitekturasining istiqbolli ko‘rinishini bayon qildi. Ushbu xilma-xil va beqaror mintaqaning o‘ziga xos muammolarini tan olgan holda, Avstraliya o‘zining o‘rta darajali davlat maqomidan foydalanib, an’anaviy ittifoqlardan tashqariga chiqadigan va kengroq ko‘p tomonlama yondashuvni qamrab oladigan hamkorlik asoslarini yaratishga intilmoqda.   Ushbu konsepsiyaning markaziy elementi ko‘plab ishtirokchilar va mexanizmlarning integratsiyasidir. Marls ASEAN va Tinch okeani orollari forumi kabi yetakchi mintaqaviy institutlar bilan yaqin hamkorlik qilish, shu bilan birga "To‘rtlik" va AUKUS kabi strategik sheriklikni mustahkamlash muhimligini ta’kidladi. Ushbu ko‘p darajali yondashuv yirik davlatlar va kichik davlatlar manfaatlarini muvozanatlashtiradigan xavfsizlik sohasidagi o‘zaro bog‘liq hamkorlik tarmog‘ini yaratadi.   Shuni ta’kidlash lozimki, Avstraliyaning mintaqaviy qurollanishni nazorat qilishga intilishi AQSH bilan ittifoqini zaiflashtirish emas, balki uni to‘ldirish, Hind-Tinch okeani mintaqasi davlatlari o‘rtasida mas’uliyatni taqsimlash va kengaytirishni rag‘batlantirishga qaratilgan. Kanberra o‘zini tashkilotchi va vositachi sifatida ko‘rsatib, AQSH yetakchiligi va mintaqaviy hamkorlarning xilma-xil manfaatlari o‘rtasidagi farqni bartaraf etishga, shu bilan birga inklyuziv va barqaror global tartibni shakllantirishga harakat qilmoqda.   Bundan tashqari, Avstraliyaning Hind-Tinch okeani mintaqasida inklyuziv xavfsizlik tizimini qo‘llab-quvvatlashi Xitoy, Hindiston, Yaponiya va Indoneziya kabi mintaqaviy kuchlarning o‘sib borayotgan strategik intilishlarini tan olishini aks ettiradi. Marls taklifi bilvosita shuni ta’kidlaydiki, mustahkam tinchlik va xavfsizlikni ta’minlash uchun nafaqat AQSH boshchiligidagi tashabbuslar, balki ushbu asosiy davlatlarning faol ishtiroki va mas’uliyati ham zarur. Maqsad - qurollanishni nazorat qilish sohasidagi hamkorlikni kengroq geosiyosiy ziddiyatlardan ajratib, hatto raqobat sharoitida ham muloqot va o‘zaro cheklovlarni rag‘batlantiradigan mexanizmlarni yaratishdir.   Nihoyat, Marlsning qarashi Avstraliyaning yanada faol diplomatik pozitsiyasidan darak beradi. Buyuk davlatlar o‘rtasidagi munosabatlarning o‘zgaruvchan dinamikasiga passiv moslashish o‘rniga, Avstraliya o‘zini kun tartibini belgilaydigan va aloqalarni o‘rnatadigan, turli manfaatlarni birlashtirishga va konsensusga erishishga qodir mamlakat sifatida namoyon etmoqda. Bu Kanberraning diplomatik nufuzini oshiradi va o‘rta davlatlar orasida global boshqaruvni zamonaviy xavfsizlik muammolariga moslashtirilgan ko‘p tomonlama institutlar orqali shakllantirishga intilish tendensiyasini aks ettiradi.   Ushbu strategik qayta baholash Avstraliya mudofaasini keng ko‘lamli modernizatsiya qilish va AUKUS hamda 2024-yilgi Milliy mudofaa strategiyasi doirasidagi diplomatik sa’y-harakatlar bilan uyg‘unlashadi. U Kanberraning barqaror mintaqaviy barqarorlik texnologik innovatsiyalarga moslashtirilgan ko‘p qirrali “tiyib turish tizimi”, geosiyosiy murakkablik va eski kelishuvlarning yemirilishiga bog‘liq bo‘lishini tushunishini aks ettiradi. Shunday qilib, Avstraliya sovuq urush davridan qolgan ikki tomonlama qurollanishni nazorat qilish merosidan tinchlik va xavfsizlikni ta’minlash uchun ko‘proq plyuralistik, mintaqaviy integratsiyalashgan tuzilmaga o‘tish yo‘lini ochmoqda.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

13 Iyun 2025

Global investitsiya darajasidagi tadbir

O‘zbekiston modernizatsiya yo‘lidan ishonch bilan ilgarilab, Markaziy Osiyo mintaqasida investitsiyalarni jalb etishning asosiy markazlaridan biriga aylanmoqda. Xususan, IV Toshkent xalqaro investitsiya forumi nafaqat mintaqa, balki butun jahon investitsiya hamjamiyati uchun ham muhim voqeaga aylandi.   Forumning eng katta yutuq’i umumiy qiymati 30,5 milliard AQSH dollariga teng investitsiya shartnomalarining imzolanishi bo‘ldi. Bu ko‘rsatkich xalqaro moliya institutlari va ishbilarmon doiralarning ishonchini yaqqol aks ettiradi. O‘zbekiston shaffof iqtisodiy siyosat, qulay investitsiya muhiti va aniq strategik ustuvorliklar bilan ishonchli va istiqbolli hamkor sifatidagi obro‘sini yana bir bor tasdiqladi.   Forum, shuningdek, bank sektori, energetika, raqamlashtirish, logistika va qishloq xo‘jaligidagi muvaffaqiyatli islohotlarni namoyish etish maydoniga aylandi. Barqaror rivojlanish, "yashil" iqtisodiyot va xususiy sektor rolini kuchaytirish masalalariga alohida e’tibor qaratildi.   Umuman olganda, ushbu Forumning tashkil etilishi O‘zbekistonni Markaziy Osiyoning asosiy investitsiya platformasiga aylantirishga qaratilgan mamlakat rahbariyatining yuqori darajadagi kasbiy mahorati va strategik fikrlashini ko‘rsatdi. Toshkent investitsiya forumi O‘zbekistonning jahon iqtisodiy xaritasidagi o‘rnini mustahkamlabgina qolmay, olib borilayotgan siyosatning ochiqlik, faollik va uzoqni ko‘ra bilish ramziga aylandi.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

11 Iyun 2025

Bolgariya yevro ostonasida: o‘tish yoki burilish?

Bolgariyaning yevrohududga qo‘shilishi masalasi shunchaki makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar va institutsional tartiblarni bajarish emas. Bu yanada chuqurroq jarayon - ishonchni mustahkamlash, barqarorlikni ta’minlash va mamlakatning Yevropa Ittifoqidagi strategik o‘rnini belgilashdir. 2007-yilda YIga a’zo bo‘lganidan beri Bolgariya ko‘pincha siyosiy beqarorlik, zaif institutlar va tashqi ta’sirga beriluvchanlik tufayli integratsiya loyihasining chetki ishtirokchisi sifatida qabul qilingan. Biroq 2025-yilda mamlakat bu qarashni o‘zgartirishga jiddiy urinayotganga o‘xshaydi – yevroga o‘tish navbatdagi texnik qadam emas, balki iqtisodiy va siyosiy rivojlanish yo‘nalishini qayta belgilash imkoniyati sifatida ko‘rilmoqda.   Rasman Bolgariyaning muvaffaqiyatga umid qilishga asoslari bor. Davlat qarzi YaIMning 24 foizi atrofida ushlab turilmoqda, 2025-yilda byudjet taqchilligi 3 foiz doirasida, inflyatsiya 2,8 foiz darajasida, ya’ni Yevropa Markaziy banki belgilagan me’yorlar ichida. Lev uzoq vaqtdan beri yevroga bog‘langan, avval valyuta kengashi orqali, 2020-yildan boshlab esa Yevropa valyuta kurslari mexanizmi II doirasida. Bu barqarorlikni saqlashga va keskin o‘zgarishlarsiz o‘tishga tayyorgarlik ko‘rishga yordam beradi. Markaziy bank va hukumat moliyaviy intizomni yaxshilash bo‘yicha izchil ish olib bormoqda – samarasiz xarajatlarni qisqartirmoqda, yashirin iqtisodiyotga qarshi kurashmoqda va soliq ma’muriyatchiligini takomillashtimoqda.   Biroq, hamma narsa faqat raqamlarga borib taqalmaydi. Ichki yaqinlashuv masalalari hal etilmagan. Unumdorlik muammolari, raqamli ko‘nikmalarning pastligi – bu qiyinchiliklarning bir qismi, xolos. Masalan, aholining atigi uchdan bir qismi asosiy raqamli ko‘nikmalarga ega, bu esa YI o‘rtacha ko‘rsatkichidan ancha orqada. Demak, keng ko‘lamli ta’lim va institutsional islohotlarsiz mamlakat yangi moliyaviy voqelikka moslashishi qiyin bo‘ladi.   Bunga siyosiy beqarorlik omilini ham qo‘shish kerak. Rozen Jelyaskov boshchiligidagi yangi koalitsion hukumat Yevropa integratsiyasini asosiy ustuvor yo‘nalish sifatida qo‘llab-quvvatlashini e’lon qildi, ammo uning tarkibida mutlaqo qarama-qarshi qarashlarga ega partiyalar, jumladan, ochiqdan-ochiq Rossiyaga moyil kuchlar ham bor. 2025-yil may oyida prezident Radev yevroni joriy etish bo‘yicha referendum o‘tkazishni taklif qildi. Bu esa hatto eng yuqori darajada ham yakdillik yo‘qligidan darak berdi. Biroq, parlament mamlakatning YI oldidagi majburiyatlarini ro‘kach qilib, bu tashabbusni qo‘llab-quvvatlamadi.   Yevroga o‘tishning ehtimoliy afzalliklari sezilarli – bu tranzaksiya xarajatlarining kamayishi, valyuta xatarlarining yo‘qolishi va yevrohududning chuqurroq moliya bozorlariga kirishdir. Uzoq muddatli istiqbolda bu investorlarning ishonchini mustahkamlashi va iqtisodiyotga mablag‘ jalb qilishni osonlashtirishi mumkin. Mamlakat ichida raqobat kuchayadi, bu nazariy jihatdan narxlar shakllanishi va iste’molchilar ishonchiga ta’sir ko‘rsatishi kerak. Biroq, xavf-xatarlarni ham e’tibordan chetda qoldirmaslik lozim: yevroga o‘tishda narxlarning qisqa muddatli o‘sishi tez-tez uchraydi, ayniqsa sotuvchilar narxlarni yuqoriga yaxlitlashni boshlasa.   Yana bir muhim jihat – jamoatchilik fikri. Ijtimoiy so‘rovlarga ko‘ra, bolgarlarning taxminan 70 foizi yevroga qarshi yoki o‘tishni kechiktirmoqchi. Odamlar narxlarning oshishidan, iqtisodiyot ustidan nazoratni yo‘qotishdan va tashqi ta’sirning kuchayishidan xavotirda. Bu qo‘rquvlar noto‘g‘ri ma’lumotlar bilan kuchaytirilmoqda. Ayniqsa, ijtimoiy tarmoqlardan foydalanib, “omonatlarni musodara qilish” va boshqa vahimali afsonalarni tarqatayotgan “Vozrojdeniye” kabi Rossiyaga moyil partiyalar bunda faol ishtirok etmoqda. Bunga javoban hukumat maslahatlashuvlarni boshladi, axborot markazlarini ochmoqda va targ‘ibot kampaniyalari o‘tkazmoqda, ammo hozircha bu yetarli emas.   Madaniy jihatni ham hisobga olish muhim. Ko‘pchilik bolgarlar uchun lev shunchaki valyuta emas, balki mustaqillik ramzidir. Undan voz kechish Bryussel va YeMBga yon berish sifatida qabul qilinadi. Ammo boshqa mamlakatlar – Boltiqbo‘yi, Xorvatiya tajribasi shuni ko‘rsatadiki, to‘g‘ri strategiya bilan o‘tish nisbatan og‘riqsiz kechadi. Masalan, 2023-yil yanvar oyida yevroga o‘tgan Xorvatiyada inflyatsiya ozgina oshdi, investitsiyalar esa ko‘paydi.   Bolgariya misoli O‘zbekiston uchun ham ahamiyatli. Birinchidan, mamlakat institutlar, makroiqtisodiyot va tartibga solish muhiti nuqtai nazaridan yanada ishonchli hamkorga aylanmoqda. Bu, ayniqsa, farmatsevtika, qishloq xo‘jaligi, axborot texnologiyalari va yengil sanoat kabi sohalarda hamkorlikni chuqurlashtirish uchun yaxshi imkoniyatdir. Ikkinchidan, Bolgariyani qo‘shma korxonalar, savdo vakolatxonalari, logistika zanjirlarida ishtirok etish orqali yevrohudud bozoriga chiqish uchun qulay platsdarm sifatida ko‘rish mumkin. Uchinchidan, Bolgariyaning Yevropa Markaziy banki bilan munosabatlarni qanday yo‘lga qo‘yayotganini kuzatish foydali – agarda O‘zbekiston global moliyaviy institutlarga integratsiyasini chuqurlashtiradigan bo‘lsa, bu kelajakda qimmatli tajriba bo‘lishi mumkin.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

11 Iyun 2025

2025 yilda global iqtisodiyot: turg‘unlikmi yoki inqiroz boshlanishimi?

Global iqtisodiyotning istiqbollari 2025 yilgi oldingi prognozlarga nisbatan sezilarli darajada yomonlashdi. Tariflarning oshishi va savdo siyosatidagi noaniqlik ta’minot zanjirlarining keskinlashishiga, ishlab chiqarish xarajatlarining oshishiga olib kelishi va korxonalarni investitsiyalarni kechiktirish yoki kamaytirishga undashi kutilmoqda. Bu 2025-yil iyun oyi boshida BMTning iqtisodiy va ijtimoiy masalalar departamenti (DESA-UN) tomonidan e’lon qilingan global iqtisodiy vaziyat va istiqbollar haqidagi ma’lumotlarda tasdiqlangan. Global iqtisodiy o‘sish 2025 yilda 2,4 foizga, 2024 yildagi 2,9 foizga pasayishi kutilmoqda. Shu bilan birga, 2025 yilda rivojlangan iqtisodiyotlarning o‘sish sur’ati 2024 yildagi 1,8 foizdan 1,3 foizni tashkil etadi, bu xususiy investitsiyalarning zaiflashishi, savdo keskinligi va davom etayotgan siyosiy noaniqlikni aks ettiradi.   DESA-UN Shimoliy Amerika mintaqasida iqtisodiy pasayishni bashorat qilmoqda. 2025 yilda AQShda o‘sish atigi 1,6 foizni tashkil etadi, bu 2024 yildagi 2,8 foizdan ancha past. Kanada, shuningdek, iqtisodiy o‘sishning 1,6% gacha pasayishini bashorat qilmoqda, bu yanvar oyidagi prognozga nisbatan 1,8% pasayish. Ushbu pasayish ichki talabning zaiflashishi bilan bog‘liq, chunki ko‘tarilgan tariflar uzoq muddatli iste’mol tovarlari narxini oshirib, iste’molni cheklaydi. AQSh, Meksika va Kanada o‘rtasidagi kelishuvga binoan tariflarni rag‘batlantirish ba’zi salbiy ta’sirlarni yumshatishi kutilmoqda.   Evropa Ittifoqining tashvishli iqtisodiyoti, DESA-UN ma’lumotlariga ko‘ra, 2025 yilda atigi 1,0 foizga o‘sadi. Asosiy muammolarga savdo to‘siqlarining kuchayishi, siyosiy noaniqlikning kuchayishi va AQSh va Xitoyda o‘sishning sekinlashishi kiradi. Eng muhimi, ishlab chiqarishga bog‘liq bo‘lgan va Germaniya kabi AQSh bilan kuchli savdo aloqalariga ega bo‘lgan mamlakatlarning istiqbollari yomonlashdi. Xorvatiya, Gretsiya, Portugaliya va Ispaniya kabi xizmat ko‘rsatish sohalariga yo‘naltirilgan mamlakatlar yuqori iste’mol xarajatlari va turizm va mehmonxona biznesining barqaror tiklanishi tufayli katta barqarorlikni bashorat qilmoqda.   DESA-UNning MDHdagi iqtisodiy o‘sish bo‘yicha prognozlari ayniqsa xavotirli, bu erda keskin sekinlashishi kutilmoqda - 4,5 yilda 2024% dan 2,5 yilda 2025% gacha. Rossiya iqtisodiyoti ishchi kuchi etishmasligi va qattiq pul-kredit siyosati tufayli atigi 1,5 foizga o‘sadi. Neft va gaz narxlarining pasayishi mintaqadagi energiya eksport qiluvchi mamlakatlarning moliyaviy istiqbollarini yanada yomonlashtiradi. Rossiya bilan vositachilik savdosiga juda bog‘liq bo‘lgan ba’zi MDH mamlakatlari ham o‘sish istiqbollarining pasayishiga duch kelmoqdalar.   Osiyo-tinch okeani mintaqasining rivojlangan mamlakatlarida jahon savdosidagi keskinlik va tashqi talabning sekinlashishi 2025 yil uchun iqtisodiy o‘sish istiqbollarini yomonlashtirmoqda. Yaponiya iqtisodiyoti, DESA-UNning prognozlariga ko‘ra, 0,7 foizga o‘sadi, chunki iste’molning pasayishi iqtisodiyotga bosim o‘tkazishda davom etmoqda. Koreya Respublikasida pul-kredit siyosatini yumshatish bo‘yicha davom etayotgan sa’y-harakatlarga qaramay, ichki talabning sekin tiklanishi kuzatilmoqda.   DESA-UNning prognozlariga ko‘ra, jahon savdosidagi vaziyat keskin sekinlashadi: savdo hajmining o‘sishi 2025 yilda 1,6 foizga, 2024 yildagi 3,3 foizga tushadi. Neft, sanoat metallari va minerallarni o‘z ichiga olgan asosiy tovarlar narxlarining pasayishi global talabning pasayishini aks ettiradi, bu esa resurslarga bog‘liq iqtisodiyot uchun qo‘shimcha muammolarni keltirib chiqaradi. Xizmatlar savdosi barqaror bo‘lib qolmoqda, bu raqamli xizmatlarning tez tarqalishiga yordam beradi, bu esa hozirgi kunda jahon eksportining 14 foizini tashkil etadi. Ta’lim, moliya va sog‘liqni saqlash kabi sohalar sun’iy intellektning keng qo‘llanilishidan foyda ko‘rdi. 2025-yil boshida Markaziy banklar foiz stavkalarini uch baravar pasaytirgani ham tashvish uyg‘otmoqda. DESA-UN ta’kidlaganidek, Evropa Markaziy banki inflyatsiyaning pasayishi va iqtisodiy o‘sishning turg‘unligi sharoitida foiz stavkalarini pasaytirdi. Rivojlanayotgan mamlakatlarning ko‘plab Markaziy banklari inflyatsiya pasayishi bilan pul-kredit siyosatini asta-sekin yumshatmoqda. Biroq, Braziliya barqaror inflyatsiyaga qarshi kurashish uchun foiz stavkalarini oshirdi.   Ko‘pgina mamlakatlarning soliq-byudjet siyosati, DESA-UNning prognozlariga ko‘ra, tobora cheklangan bo‘lib bormoqda, garchi uni qo‘llash ko‘lami juda farq qilsa ham. AQShda 2025 yilda YaIMning 6 foizidan oshishi kutilayotgan katta byudjet taqchilligi mavjud. Evropa Ittifoqining bir nechta a’zo davlatlari mudofaaning yuqori xarajatlarini qoplash uchun yumshatilgan byudjet qoidalaridan foydalanadilar, Xitoy esa iqtisodiy o‘sishni qo‘llab - quvvatlash uchun byudjet imtiyozlarini kengaytirmoqda. Aksincha, rivojlanayotgan mamlakatlarning aksariyati yuqori darajadagi qarzdorlik va cheklangan byudjet imkoniyatlariga duch kelishmoqda. Ko‘pgina rivojlanayotgan mamlakatlarda davlat foiz to‘lovlari sezilarli darajada oshdi. Davom etayotgan savdo mojarosi, ortib borayotgan noaniqlik va global iqtisodiy sharoitlarning yomonlashishi rivojlanayotgan mamlakatlarning qarz muammolarini yanada kuchaytirishi va ularning iqtisodiy o‘sishni kuchaytirish qobiliyatini yanada cheklashi mumkin.   Xulosa qilib shuni ta’kidlash kerakki, global iqtisodiyotning zaiflashishi taraqqiyotni xavf ostiga qo‘yadi va savollar tug‘diradi. Global iqtisodiyotdagi bu jarayonlar nimaga olib keladi: retsessiyaga yoki bu iqtisodiy inqiroz arafasida? Biz o‘sish sur’atlarining pasayishi va tovarlar savdosining pasayishi qashshoqlikning pasayishiga to‘sqinlik qilayotganini, tengsizlikni kuchaytirayotganini va barqaror rivojlanish tashabbuslari uchun resurslarni cheklayotganini ko‘rmoqdamiz.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.