NATOning 2025-yildagi Gaaga sammiti Yevro-Atlantika hamjamiyati uchun burilish nuqtasida o‘tkazildi. Yaqin Sharqdagi qayta kuchaygan geosiyosiy keskinlik, Ukrainadagi davom etayotgan mojarolar va alyansning uzoq muddatli strategik birdamligi haqidagi o‘sib borayotgan xavotirlar fonida, sammit ustuvor yo‘nalishlar va majburiyatlarni qayta baholash uchun muhim imkoniyat yaratdi. AQSH prezidenti Donald Trampning ishtiroki, ayniqsa mudofaa xarajatlari va transatlantik xavfsizlik kelishuvlari bo‘yicha muhokamalarga alohida ta’sir ko‘rsatib, natijalar va ohangni belgilab berdi.
Eng muhim voqealardan biri 2035-yilgacha mudofaa va u bilan bog‘liq xarajatlarga yalpi ichki mahsulotning 5 foizini ajratish bo‘yicha yangi maqsadning rasman qabul qilinishi bo‘ldi. Bu avvalgi 2 foizlik ko‘rsatkichga nisbatan sezilarli o‘sishni anglatardi va, chamasi, uzoq vaqtdan beri yukni yanada teng taqsimlashga chaqirib kelgan AQSH hamda xavfsizlik sohasidagi vaziyat o‘zgarganini tan olgan Yevropa pozitsiyalarining yaqinlashuvini aks ettirardi. Garchi bu maqsad doimiy tahdidlarga jamoaviy javob sifatida shakllantirilgan bo‘lsa-da, u alyans a’zolarining imkoniyatlari va kutishlaridagi farqlarni ham ta’kidladi. Prezident Tramp, o‘z navbatida, kelishuvni Qo‘shma Shtatlar uchun muhim yutuq sifatida taqdim etdi va qo‘shimcha mablag‘larni harbiy xaridlarga, afzalroq tarzda mahalliy ishlab chiqarish orqali yo‘naltirishning muhimligini ta’kidladi.
Sammitdan sal oldin AQShning Eron yadro ob’ektlariga bergan aviazarbalari katta e’tibor tortdi. Prezident Tramp bu operatsiyani hal qiluvchi strategik yutuq deb ta’riflagan bo‘lsa-da, razvedka manbalari va xalqaro hamkorlarning dastlabki baholari ehtiyotkorroq edi. Operatsiya samaradorligining turlicha talqinlari harbiy harakatlarni ko‘p tomonlama kelishuv bilan muvofiqlashtirishning murakkabligini ko‘rsatdi. Shu bilan birga, Isroil va Eron o‘rtasidagi sulhning keng qamrovli diplomatik oqibatlari, yetakchilar keskinlikni yumshatish va muzokaralar jarayonini qayta boshlash bo‘yicha sa’y-harakatlarni davom ettirishni qo‘llab-quvvatlagan bo‘lsalar-da, hal etilmay qoldi.
Sammit, shuningdek, alyans dinamikasida shaxsiy diplomatiyaning rolini namoyish etdi. NATO Bosh kotibi Mark Ruttening fikr-mulohazalari, jumladan, muzokaralarda Trampni otasiga o‘xshatishi Qo‘shma Shtatlar bilan konstruktiv munosabatlarni qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha keng ko‘lamli sa’y-harakatlarning bir qismi sifatida keng talqin qilindi. Garchi bunday imo-ishoralar sammit davomida hamjihatlikni mustahkamlashga yordam bergan bo‘lsa-da, ular institutsional qarorlar tobora ko‘proq shaxslar va alohida rahbarlarning afzalliklari bilan belgilanayotgani haqidagi savollarni ham keltirib chiqardi.
NATO munozaralarida Ukrainaning pozitsiyasi juda sezilarli bo‘lib qoldi. Prezident Vladimir Zelenskiy Rossiya kelgusi besh yil ichida NATOga a’zo davlatni nishonga olishi mumkinligi haqida ochiq ogohlantirdi va alyansni o‘z majburiyatlarini bajarishni tezlashtirishga chaqirdi. NATO yetakchilari Ukrainani qo‘llab-quvvatlashlarini, jumladan, mudofaa yordami va sanoat hamkorligini kengaytirishni yana bir bor ta’kidlagan bo‘lsalar-da, rasmiy a’zolik masalasi hal qilinmadi. Kelishmovchiliklar, ayniqsa Vengriya tomonidan, Ukrainaning kelajakdagi integratsiyasi va kengayish masalasida ittifoq ichida noaniqlik saqlanib qolayotganini ko‘rsatdi.
Sammitning iqtisodiy jihati ham e’tibordan chetda qolmadi. Fransiya prezidenti Emmanuel Makron mudofaa xarajatlarining oshishi va Atlantika orqali savdo ziddiyatlarining kuchayishi o‘rtasidagi potensial qarama-qarshilikdan xavotir bildirdi. Uning fikrlari harbiy majburiyatlar barqaror iqtisodiy asos va ittifoqchilar o‘rtasidagi o‘zaro ishonch bilan mustahkamlanishi kerakligini tushunishning o‘sib borayotganini aks ettirdi. Shunday qilib, Makronning nutqi transatlantik munosabatlarning strategik, siyosiy va iqtisodiy jihatlari o‘zaro bog‘liqligini eslatdi.
Niderlandiyaning sammitni o‘tkazishdagi roli diplomatik ramziylikning muhimligini yana bir bor ko‘rsatdi. Puxta rejalashtirish va o‘zaro hamkorlikka individual yondashuv, jumladan, Prezident Trampni yuqori darajada kutib olish orqali Niderlandiya alyansning birligini mustahkamlashga va uning doimiy ahamiyatini ko‘rsatishga intildi. Bu sa’y-harakatlar asosiy siyosiy masalalar bo‘yicha yashirin keskinlikka qaramay, sammit deklaratsiyalarining nisbatan silliq qabul qilinishiga yordam bergan bo‘lishi mumkin.
Umuman olganda, NATOning 2025-yilgi sammiti shuni ko‘rsatdiki, institutsional majburiyatlar tasdiqlanishi va siyosiy maqsadlar qayta ko‘rib chiqilishi mumkin bo‘lsa-da, alyansning strategik mustaqilligi hali ham bahsli mavzu bo‘lib qolmoqda. Bugungi kunda NATO ham institutsional ustuvorliklar, ham ularni boshqaradigan shaxslar tomonidan belgilanadigan xavfsizlik sohasidagi vaziyatga moslashmoqda. Ushbu o‘zgarish alyansni uzoq muddatli istiqbolda mustahkamlaydimi yoki beqarorlashtiradimi, degan savol ochiq qolmoqda.
* Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.