Abdug‘ani Karimovning tahlilida 2025-yil oktyabr oyida Sanae Takaichi Yaponiyaning birinchi ayol bosh vaziri etib tayinlanganidan so‘ng Yaponiya siyosiy yo‘nalishining o‘zgarishi ko‘rib chiqilgan. Unda Takaichining yetakchiligi ehtiyotkor tinchlikparvarlikdan iqtisodiy aralashuv, strategik mustaqillik va milliy o‘ziga xoslikka yangicha e’tibor qaratishni o‘z ichiga olgan “faol boshqaruv”ga o‘tish sifatida talqin etilgan. Muallif bu yondashuvni “strategik konservatizm” deb atagan.
Tahlilning asosiy qismi Takaichining ichki siyosatiga bag‘ishlangan bo‘lib, u iqtisodiy o‘sish va jamoatchilik ishonchini tiklash uchun davlat rahbarligidagi sa’y-harakatlar sifatida taqdim etilgan. Unda vaqtinchalik benzin solig‘ini bekor qilish, daromad solig‘idan ozod qilish chegarasini ko‘tarish, qaytariladigan soliq imtiyozlarini sinovdan o‘tkazish va ichki talabni hamda raqamli infratuzilmani qo‘llab-quvvatlash uchun taxminan 14 trillion ien miqdorida qo‘shimcha byudjet ajratish kabi moliyaviy choralar ta’kidlangan. Maqolada atom energiyasiga qaytishning eng muhim iqtisodiy-xavfsizlik aloqalari, jumladan, 2030-yilgacha kamida 17 ta reaktorni qayta ishga tushirish rejasi ko‘rsatib o‘tilgan. NHK so‘roviga ko‘ra, bu rejani respondentlarning 54 foizi qo‘llab-quvvatlagan (37 foiz qarshi chiqqan), bu esa Fukusima hodisasidan keyin jamoatchilik munosabatida sezilarli o‘zgarish yuz berganini ko‘rsatadi.
Tashqi va xavfsizlik siyosati bo‘yicha tahlilda “ehtiyotkor tinchlikparvarlik”dan “nazorat qilinadigan qat’iyatlilik”ka o‘tish tasvirlangan. Bu mudofaa xarajatlarini YAIMning 2 foizigacha oshirish, kiber va kosmik mudofaa integratsiyasiga, Strategik razvedka agentligiga va qarshi hujum imkoniyatlariga ustuvorlik berish kabi maqsadlarda aks etgan. Shuningdek, Xitoyga nisbatan “uch-D” formulasi – tiyish, muloqot, diversifikatsiya orqali muvozanatlangan yondashuv belgilangan. Bu yondashuv suverenitet va texnologiyalar masalasida qat’iyatli bo‘lish bilan birga, ochiq to‘qnashuvdan qochish uchun diplomatik aloqalarni saqlab qolishni nazarda tutadi.
Yakuniy xulosada, Takaichi davrida Yaponiyaning Markaziy Osiyo siyosati “sokin diplomatiya”dan madaniyat, texnologiya, infratuzilma, energiya xavfsizligi va bilvosita xavfsizlik masalalarini bog‘laydigan ko‘p qirrali strategiyaga o‘tayotgani ta’kidlangan. Markaziy Osiyo Xitoyning ta’siri kengayib borayotgan sharoitda ham energetika va logistika yo‘lagi, ham “muvozanatlovchi platforma” sifatida ko‘rilmoqda. "Markaziy Osiyo + Yaponiya" tuzilmasining qayta tiklanishi esa ta’minot zanjiri barqarorligi, inson kapitali rivojlanishi va yuqori sifatli infratuzilmaviy hamkorlik uchun vosita bo‘lib xizmat qilishi mumkin.
* Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.