Qo‘shma Shtatlarda prezident Tramp tomonidan kriptovalyuta qonunlari to‘plamining imzolanishi bilan moliyaviy siyosatda muhim burilish yuz berdi. Uning markaziy elementi “GENIUS” (Steyblkoinlar uchun milliy innovatsiyalarni boshqarish va joriy etish) akti bo‘ldi. Ushbu hujjat AQSH tarixida birinchi marta kurslari barqaror real aktivlarga qattiq bog‘langan kriptovalyutalar – steyblkoinlar uchun aniq federal tartibga solish bazasini yaratdi. Tramp ma’muriyati ushbu qonunni Qo‘shma Shtatlarga raqamli valyutalar sohasida jahon inqilobiga boshchilik qilish imkonini beradigan tarixiy hujjat sifatida taqdim etmoqda.
Shu paytgacha steyblkoinlar o‘n yillik mavjudligi va 2025-yil may oyiga kelib deyarli 244 milliard dollarga yetgan kapitallashuviga qaramay, an’anaviy moliya va kriptoaktivlarning beqaror dunyosi o‘rtasida tor ixtisoslashgan vositachi vazifasini bajarib kelgan. Endi esa, qonuniy to‘lov vositasi maqomini olgan ushbu kriptovalyuta an’anaviy to‘lov tizimlariga raqobat qilishga tayyor. “RAND” korporatsiyasi xodimi Jim Minyano ta’kidlaganidek, “ushbu qonun uzoq kutilgan, ammo siyosiy jihatdan murakkab hodisa - korporativ kriptovalyutani amalda qonuniylashtiradi”.
“GENIUS” hujjatining asosiy yangiligi tokenlarni yuz foiz ta’minlash talabi hisoblanadi. Tokenlar – taqsimlangan reyestrdagi (blokcheyndagi) ma’lum bir aktiv yoki xizmatga bo‘lgan huquqni tasdiqlovchi raqamli yozuvlardir. Ushbu qonun qabul qilingandan so‘ng, steyblkoin tokenlari yuqori likvidli va xavfsiz aktivlar, ya’ni dollarlar va qisqa muddatli AQSH g‘aznachilik obligatsiyalari bilan to‘liq qoplanishi shart.
Ushbu qoida, shuningdek, steyblkoin emitentlarining o‘z zaxiralari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni har oy e’lon qilish majburiyati regulyatorlarning asosiy xavotirlarini bartaraf etishga qaratilgan. Biroq, bu qadamning geosiyosiy va makroiqtisodiy ahamiyati ham muhim. Qonunning qabul qilinishi Amerika iqtisodiyoti uchun jiddiy muammolar fonida sodir bo‘lmoqda: davlat qarzi 37 trillion dollarga yetmoqda va byudjet taqchilligi o‘sib bormoqda. Shu nuqtai nazardan, steyblkoinlarni qonuniylashtirish qarz inqirozini yumshatish vositasi sifatida qaralmoqda, chunki davlat obligatsiyalarida majburiy zaxiralash ularga bo‘lgan talabni bir necha barobar oshirishi kutilmoqda.
Tarafdorlarning, jumladan, saylov kampaniyasi uchun xayriyalar evaziga kripto hamjamiyatiga minnatdorchilik bildirgan Trampning optimizmiga qaramay, kriptoaktivlarning bunday tezkor integratsiyasi jiddiy xavotirlarni keltirib chiqarmoqda. Tanqidchilar, jumladan senator Elizabet Uorren, moliyaviy barqarorlik uchun xavflardan ogohlantirmoqda, chunki qonun bank faoliyati va tijorat o‘rtasidagi an’anaviy chegarani yo‘q qiladi.
Kriptovalyutalarni ishlab chiqarish markazlashtirilmaganligi sababli, ularni qonuniylashtirish yangi emitentlar sinfining paydo bo‘lishiga zamin yaratadi: jismoniy shaxslardan tashqari, ularni yirik transmilliy korporatsiyalar ham chiqarishi mumkin. Ilgari regulyatorlar bosimi ostida “Libra” kriptovalyutasi loyihasini to‘xtatgan “Meta” (Facebook) kabi kompaniyalar endi bu sohaga ehtiyotkorlik bilan qaytmoqda. Xuddi shunday, “JP Morgan” bankining ishga tushirishga tayyorlanayotgan “JPMD” tokeni an’anaviy bank infratuzilmasini steyblkoin innovatsiyalari bilan birlashtirish bo‘yicha puxta o‘ylangan qadamdir. Bu paradoksal hodisaning tug‘ilishini anglatadi: an’anaviy moliya asoslariga putur yetkazish uchun yaratilgan texnologiya endi o‘zi chetlab o‘tishi kerak bo‘lgan institutlardan rivojlanish uchun kuchli turtki olmoqda.
“Libra” loyihasining muvaffaqiyatsizligi institutsional ishonchning yo‘qligi bilan bog‘liq edi. “GENIUS” akti, o‘z navbatida, kelajakda bunday loyihalar uchun yo‘l ochishi mumkin bo‘lgan huquqiy bazani taqdim etmoqda. Shunga qaramay, mutaxassislar ta’kidlaganidek, ijtimoiy foydali natijaga erishish uchun faqat qonunga rioya qilishning o‘zi yetarli emas. Korporativ kriptovalyutalar to‘lovlarni soddalashtirishi mumkin, ammo bu salohiyat yaratilgan tizimlar shaffof, inklyuziv va bir-biri bilan o‘zaro ta’sirlasha oladigan bo‘lsagina amalga oshadi. Aks holda, ushbu innovatsiyalar bir nechta texnologik gigantlar qo‘lida bozor konsentratsiyasini kuchaytirish xavfini tug‘diradi.
Tramp ma’muriyatining yondashuvi boshqa global markazlarning tartibga solish strategiyalaridan sezilarli darajada farq qiladi. Yevropa Ittifoqi “MiKA” kripto-aktivlar bozorini tartibga solish bo‘yicha keng qamrovli va yagona reglamentni joriy etgan, Rossiya esa transchegaraviy hisob-kitoblarni tajribaviy huquqiy rejimlar orqali ehtiyotkorlik bilan sinovdan o‘tkazayotgan bir paytda, AQSH xususiy sektor rahbarligida liberallashtirishga e’tibor qaratmoqda. E’tiborga loyiq jihati shundaki, Amerika qonunchiligi Federal zaxira tizimiga o‘z raqamli valyutasini chiqarishni to‘g‘ridan-to‘g‘ri taqiqlab, raqamli pullarning xususiy xususiyatini mustahkamlamoqda, BRIKS mamlakatlari esa aynan davlat analoglarini faol rivojlantirmoqda.
Steyblkoinlarni qonuniylashtirish bilan bir vaqtda real aktivlarni tokenlashtirish ham jadallashmoqda, uning bozori allaqachon 25 milliard dollarga yetgan. "BlackRock" kabi yirik investitsiya kompaniyalari tokenlashtirilgan fondlarni faol chiqarmoqda. Biroq, bu yerda ham huquqiy ziddiyatlar yuzaga kelmoqda. Qimmatli qog‘ozlar va birjalar bo‘yicha komissiya a’zosi Xester Pirsning “tokenlashtirilgan qimmatli qog‘ozlar qimmatli qog‘ozlar bo‘lib qoladi” va shu sababli ma’lumotlarni oshkor qilish bo‘yicha barcha talablarga bo‘ysunishi kerakligi haqidagi eslatmasi bunga misol bo‘la oladi.
Asosiy qonun qabul qilinganiga qaramay, tartibga soluvchi organlar uchun keng faoliyat maydoni qolmoqda. Federal darajada iste’molchilar huquqlarini himoya qilish va turli idoralar o‘rtasida ma’lumotlarni boshqarish bo‘yicha me’yorlarni muvofiqlashtirish zarur. Shtatlar darajasida siyosat hamon tarqoq: Vayomingdagi kabi kripto-tajribalarni qo‘llab-quvvatlaydigan hududlar va Nyu-Yorkdagi kabi ehtiyotkor litsenziyalash tartibiga amal qiladigan hududlar o‘rtasida sezilarli farqlar mavjud. Xalqaro miqyosda tizimli xatarlarni boshqarish va noqonuniy moliyaviy operatsiyalarga qarshi kurashish vazifasi turibdi.
Yangi Amerika kripto siyosatining keng qamrovli kontekstida yana bir ulkan tashabbus – bitkoindan davlat zaxira aktivi sifatida foydalanish imkoniyatini ko‘rib chiqish lozim. 2024-yilgi bitkoin to‘g‘risidagi qonun loyihasida aks etgan bu g‘oya AQSH Federal zaxira tizimi yiliga 200 mingtagacha bitkoin sotib olishini nazarda tutadi. Mualliflarning fikricha, bunday qadam nafaqat bitkoinni oltin bilan bir qatorda muhim moliyaviy vosita sifatida rasman tan oladi, balki Amerika pul tizimini mustahkamlashga ham xizmat qiladi.
Ushbu qonunchilik o‘zgarishlari bilan bir qatorda, Tramp ma’muriyati kriptovalyutalar integratsiyasini tezlashtirish uchun ijro hokimiyatidan ham foydalanmoqda, bu safar ommaviy chakana investorlar darajasida. Prezident imzolagan farmon pensiya rejalarida ishtirok etayotgan 90 milliondan ortiq amerikaliklar uchun muqobil aktivlarga, jumladan, xususiy investitsiyalar, ko‘chmas mulk va, ayniqsa, raqamli aktivlarga yo‘l ochadi.
Oq uy bu qadamni investitsiyalarni demokratlashtirish va ishchilarning pensiya jamg‘armalari daromadliligini oshirish usuli sifatida ko‘rmoqda, chunki u ularga ilgari faqat badavlat investorlar uchun mavjud bo‘lgan imkoniyatlarni taqdim etadi. Ushbu qaror Trampning AQShni dunyoning kriptovalyuta poytaxtiga aylantirish haqidagi saylovoldi va’dasining bevosita davomi bo‘lib, kriptovalyutalarni to‘laqonli investitsiya sinfi sifatida qonuniylashtirish yo‘lidagi yana bir qadamdir.
Shu bilan birga, kriptovalyutalarni qonuniylashtirish jarayoni yangi qonun mazmuni va “kriptovalyutalar g‘oyasi” o‘rtasidagi chuqur mafkuraviy qarama-qarshilikni yuzaga chiqarmoqda. Dastlab, kriptovalyutalar davlat moliya tizimiga markazlashmagan va anonim muqobil sifatida yaratilgan edi. Investorlarning ishonchini qaytarish uchun zarur bo‘lsa-da, qat’iy qoidalarni joriy etish aslida kripto bozorini o‘zgartiradigan va uning asosiy tamoyillariga xavf soladigan murosadir. Bu yerda “raqamli iz” tushunchasi asosiy rol o‘ynaydi. Naqd puldan farqli o‘laroq, steyblkoinlar bilan har bir tranzaksiya ommaviy taqsimlangan reestrga doimiy yozib qo‘yiladi. Ushbu mexanizm barcha operatsiyalarning tahlil qilinishi mumkin bo‘lgan o‘chmas tarixini yaratadi, bu esa maxfiylikning dastlabki tamoyillariga zid bo‘lgan to‘liq moliyaviy shaffoflik xavfini tug‘diradi.
Nihoyat, AQShdagi tartibga solish ishlari faqat steyblkoinlar bilan cheklanib qolmaydi va keyingi qadam sohadagi huquqiy noaniqlikni bartaraf etish bo‘lishi lozim. Asosiy muammo raqamli aktivni Qimmatli qog‘ozlar va birjalar bo‘yicha komissiya nazorati ostidagi qimmatli qog‘ozlar yoki Tovar fyucherslari savdosi bo‘yicha komissiya nazorati ostidagi tovarlar qatoriga kiritish uchun aniq mezonlarning yo‘qligidir. Bu ikkilanish doimiy ziddiyatlarni keltirib chiqaradi. Raqamli aktivlar bozorining shaffofligi to‘g‘risidagi yana bir yangi qonun – “KLARITI” aynan shu vazifani hal qilishga qaratilgan bo‘lib, u tartibga soluvchi organlarning vakolatlarini aniq belgilab, ravshan o‘yin qoidalarini o‘rnatishi kerak.
Shu bilan birga, markazlashmagan moliya (DeFi) ga nisbatan nozikroq yondashuv shakllanmoqda. Ushbu strategiya qat’iy nazorat qilinadigan markazlashgan birjalar kabi moliyaviy vositachilar va markazlashmagan protokollar o‘rtasidagi farqni nazarda tutadi. Ikkinchisi, mohiyatiga ko‘ra, yuridik shaxslar emas, balki faqat dasturiy kod bo‘lganligi sababli, moliyaviy litsenziyalashga emas, balki xavfsizlik auditi va texnik shaffoflik standartlariga qaratilgan boshqacha tartibga solish choralariga duchor bo‘lishi mumkin.
Umuman olganda, Amerika yondashuvi sanoat asosidagi texnologik innovatsiyalarni rag‘batlantirishga qaratilgan bo‘lib, bunda investorlar uchun raqamli aktivlar dunyosiga kirishning asosiy nuqtalari vazifasini bajaradigan platformalarda ularning himoyasini zaiflashtirishdan qochadi.
* Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.