So‘nggi oylarda O‘zbekiston o‘z tashqi siyosatida, ayniqsa, Tolibon boshchiligidagi Afg‘oniston hukumati bilan munosabatlarida aniq va strategik o‘zgarishni namoyish etdi. Tashqaridan oddiy diplomatik almashinuvlar sifatida ko‘rinishi mumkin bo‘lgan bu munosabatlar, aslida, O‘zbekistonning beqaror mintaqada o‘z milliy manfaatlarini himoya qilishga qaratilgan kengroq va murakkab yondashuvining bir qismidir. Yuqori darajadagi o‘zbek amaldorlarining, jumladan, investitsiyalar, sanoat va savdo vaziri Laziz Qudratov hamda bosh vazir Abdulla Aripovning tashriflari ushbu puxta o‘ylangan strategiyani aks ettiradi. Bu tashriflar va boshqa iqtisodiy aloqalar O‘zbekistonning Afg‘oniston atrofidagi hozirgi vaziyatni hisobga olib, rasmiy diplomatik aloqalardan ko‘ra iqtisodiy imkoniyatlarga ustunlik beradigan pragmatik tashqi siyosatini namoyish etmoqda.
3-iyul kuni Toshkentda o‘tkazilgan biznes-forum, Afg‘oniston tadbirkorlarini muzokara stoli atrofida to‘plab, O‘zbekistonning Afg‘oniston bilan iqtisodiy aloqalarni chuqurlashtirishga qaratilgan qator izchil qadamlarining bir qismi bo‘ldi. Ushbu forumdan so‘ng yuqori darajadagi tashriflar, jumladan, 2023-yil oktyabr oyida O‘zbekiston bosh vaziri o‘rinbosarining Qobulga tashrifi, O‘zbekistonning qo‘shni davlat bilan iqtisodiy yaqinlikka katta ahamiyat berayotganini ta’kidlaydi. Oktyabr oyidagi tashrif chog‘ida ikki tomon hamkorlikni $3 milliardga oshirishga kelishib oldilar, bu ikki mamlakat o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalarning chuqurligini ko‘rsatadigan muhim majburiyatdir.
Shunisi aniqki, bu munosabatlar faqat savdo bilan cheklanmaydi; ular, go‘yoki, O‘zbekistonning Tolibon hukumatiga nisbatan iqtisodiy ta’sir vositasini yaratishga qaratilgan bo‘lib, shunda bu hukumat ikki davlat o‘rtasidagi suv masalasini qurol sifatida ishlatolmasligi uchun amalga oshirilmoqda. Mintaqadagi geosiyosiy noaniqlik va Tolibon hukumatining tan olinmagan maqomini hisobga olganda, O‘zbekiston o‘z manfaatlarini rasmiy diplomatik tan olish zaruriyatisiz himoya qilishga imkon beradigan tashqi siyosatni shakllantirmoqda. Ushbu strategiya ehtiyotkorona muvozanatni aks ettiradi, bunda iqtisodiy munosabatlar ishonchli ta’sir vositasi sifatida qo‘llanilib, ikki tomonlama munosabatlarda natijalarni boshqarish imkonini beradi.
O‘zbekistonning Afg‘oniston bilan iqtisodiy aloqalarga tobora ko‘proq e’tibor qaratayotgani bir qator strategik omillarga asoslangan. O‘zbekiston uchun eng dolzarb masalalardan biri suv xavfsizligi bo‘lib, mamlakatning iqtisodiyoti uchun juda muhim bo‘lgan qishloq xo‘jaligi sohasi qisman Afg‘onistondan boshlanadigan Amudaryo suv resurslariga bog‘liq. Tolibonning hokimiyatga kelishi bilan O‘zbekiston suv huquqlari bo‘yicha shantaj yoki manipulyatsiya xavfi bilan duch kelmoqda, bu esa qishloq xo‘jaligi ishlab chiqarishiga va, shuningdek, oziq-ovqat xavfsizligiga halokatli ta’sir ko‘rsatishi mumkin.
O‘zbekiston iqtisodiy aloqalarni mustahkamlab, ma’lum darajada o‘zaro bog‘liqlik shaklini yaratishni maqsad qilmoqda, bu esa Tolibonni suvni bosim vositasi sifatida ishlatishdan to‘xtatishi mumkin. Savdo va iqtisodiy hamkorlikni oshirish va’dasi Tolibonga O‘zbekiston bilan barqaror va hamkorlikka asoslangan munosabatlarni saqlab qolish uchun muayyan rag‘batlarni taqdim etadi. Shu tariqa, O‘zbekiston suv xavfsizligiga tahdidlarni bartaraf etish uchun bir qadar himoya to‘sig‘ini yaratishga intilmoqda, shunda Tolibon suv resurslarini bosim vositasi sifatida ishlatishga urinayotgan har qanday harakati kuchli iqtisodiy javob bilan, jumladan, savdo aloqalarini uzish imkoniyati bilan qarshi olinishini ta’minlashga intiladi.
Ushbu yondashuv hozirgi geosiyosiy sharoitda ayniqsa pragmatikdir. Xalqaro hamjamiyat tomonidan tan olinmagan bo‘lsa-da, Tolibon hukumati muhim resurslar va hududlarni nazorat qilmoqda. O‘zbekiston uchun Tolibon bilan iqtisodiy shartlar asosida hamkorlik qilish vaziyatning murakkabligini xalqaro maydondagi mavqeidan voz kechmasdan hal qilishga imkon beradi. Savdo, balki rasmiy diplomatik aloqalar o‘rniga e’tiborni qaratish orqali, O‘zbekiston o‘z manfaatlarini ko‘zlab, tashqi siyosatda moslashuvchanlikni saqlab qolishi mumkin.
O‘zbekiston rasmiylarining Qobulga tashriflari, jumladan, bosh vazir Abdulla Aripovning yaqinda amalga oshirgan yuqori darajadagi tashrifi, oddiy diplomatik odob-axloqdan ko‘proqdir. Ular pragmatizmni mafkuradan ustun qo‘ygan kengroq strategiyaning bir qismi hisoblanadi. O‘zbekiston Tolibonning Afg‘onistondagi nazoratini tan oladi va ular bilan amaliy asosda hamkorlik qilish zaruratini tushunadi. Ushbu yondashuv an’anaviy diplomatiyadan chekinishni aks ettiradi, bu yerda tan olish va rasmiy aloqalar ko‘pincha hamkorlik uchun zaruriy shart hisoblanadi. Buning o‘rniga, O‘zbekiston iqtisodiy vositalardan foydalanib, Afg‘oniston bilan munosabatlardagi barqarorlikni ta’minlash uchun ta’sirchan vositalarni yaratishga ustunlik beradi.
Bu pragmatizm, shuningdek, O‘zbekistonning kengroq tashqi siyosatida ham namoyon bo‘lmoqda. Mamlakat Rossiya, Xitoy va AQSh kabi yirik davlatlar bilan munosabatlarini ehtiyotkorlik bilan muvozanatlashtirib, Markaziy Osiyoda mintaqaviy hamkorlikni ham rivojlantirib kelmoqda. Afg‘oniston bilan munosabatlarida ham O‘zbekiston xuddi shu tamoyillarni qo‘llamoqda, mafkuraviy mojarolardan chetda turishga harakat qilib, savdo va xavfsizlik kabi aniq foydalar ustida to‘xtamoqda. Ushbu yondashuv O‘zbekistonga mintaqaning murakkabligidan o‘z suvereniteti va mustaqilligini saqlab qolish bilan birga muvaffaqiyatli o‘tish imkonini beradi.
Tolibon yaratishi mumkin bo‘lgan qiyinchiliklarni bartaraf etishdan tashqari, Afg‘oniston bilan mustahkam iqtisodiy munosabatlarni o‘rnatish orqali, O‘zbekiston mintaqadagi asosiy o‘yinchi sifatida o‘z o‘rnini mustahkamlashi, natijalarga ta’sir ko‘rsatishi va o‘z xavfsizligini ta’minlashi mumkin. Savdo va iqtisodiy hamkorlikning ortishi ehtimoli, shuningdek, O‘zbekiston iqtisodiyotiga, ayniqsa, qishloq xo‘jaligi va energetika sohalarida sezilarli daromadlar keltirishi mumkin.
Xulosa
Tolibon boshqaruvidagi Afg‘oniston bilan O‘zbekistonning tashqi siyosati iqtisodiy yaqinlikni rasmiy diplomatik aloqalardan ustun qo‘ygan holda puxta ishlab chiqilgan strategiyani ifodalaydi. Savdo va iqtisodiy hamkorlikka e’tiborni qaratish orqali O‘zbekiston o‘z manfaatlarini, ayniqsa, suv xavfsizligiga tahdid soluvchi muammolar sharoitida himoya qilishga qodir bo‘lgan ta’sirchan vositalarni yaratmoqda. Ushbu pragmatik yondashuv O‘zbekistonning kengroq tashqi siyosatidagi o‘zgarishni aks ettiradi, bunda milliy manfaatlar mafkuradan ustun qo‘yiladi. O‘zbekiston Afg‘oniston bilan munosabatlarining murakkabligidan muvaffaqiyatli chiqib, o‘zining iqtisodiy hamkorlik strategiyasi orqali mintaqadagi barqarorlik va xavfsizlikni ta’minlash vositasi bo‘lishi mumkin.