Isroil va Eronning bir-biriga qarshi harbiy hujumlari Hormuz bo‘g‘ozini to‘sib qo‘yish xavfini oshirdi, bu esa bo‘g‘ozning xalqaro savdo-tranzit yo‘laklari va portlarini blokirovka qilish qo‘rquvini keltirib chiqardi. Ushbu mumkin bo‘lgan stsenariy Eron hukumati tomonidan “milliy xavfsizlikka tahdid” tufayli ko‘rib chiqilmoqda, dedi Eron parlamentining Milliy xavfsizlik va tashqi siyosat qo‘mitasi a'zosi Esmail Kosari 14 iyun kuni.
Hormuz bo‘g‘ozining global neft savdosi va suyultirilgan tabiiy gaz (LNG) uchun geostrategik ahamiyati, turli hisob-kitoblarga ko‘ra, bo‘g‘oz orqali global neft, kondensat va neft mahsulotlarining taxminan 15-20% va suyultirilgan tabiiy gazning 30% dan ortig‘i o‘tadi. Bo‘g‘oz orqali tashiladigan neft hajmining 82 foizi Osiyo mamlakatlariga, qolganlari Evropaga to‘g‘ri keladi. Xitoy import qilgan LNGning 24 foizi bo‘g‘oz orqali etkazib beriladi.
Hatto bo‘g‘ozning shimolidagi Eronning yirik Bender Abbos dengiz portining vaqtincha to‘xtatilishi ham xalqaro yuk oqimlarida, shu jumladan Markaziy Osiyo mamlakatlaridan qulashga olib kelishi mumkin. Bo‘g‘oz sohilidagi Fujayra va Dubay va boshqa mamlakatlarga yuklarni tashish uchun yirik yuk tashish markazlari kabi boshqa portlar turishi mumkin. Shuni ta'kidlash kerakki, Agar Saudiya Arabistoni va BAA qandaydir tarzda neft eksportining bir qismi uchun Hormuz bo‘g‘ozini chetlab o‘tishlari mumkin bo‘lsa, Qatar va BAAda LNG eksporti uchun alternativa yo‘q.
Shuning uchun Hormuz bo‘g‘ozi moliyaviy logistika sohasida muhim o‘rin tutadi, chunki bo‘g‘oz orqali kemalar oqimining har qanday to‘xtashi butun dunyo bo‘ylab katta yuk tashish xarajatlariga olib keladi, ta'minot zanjiri uzilishi va samarasiz bo‘lishi mumkin. Natijada, xalqaro bozorlarda energiya narxlari nazoratdan chiqib ketadi; neft ta'minotiga bog‘liq bo‘lgan va uni sotishga bog‘liq bo‘lgan mamlakatlar halokatli oqibatlarga olib keladi. Shunday qilib, Eron mutaxassislarining fikriga ko‘ra, Hormuz bo‘g‘ozining yopilishi bozorga neft etkazib berishning keskin pasayishiga olib kelishi mumkin va neft narxi bir barrel uchun 250 dollargacha ko‘tarilishi mumkin. Iroq TIV ma'lumotlariga ko‘ra, bo‘g‘ozning yopilishi Fors ko‘rfazi va Iroqdan kuniga taxminan 5 million barrel neft yo‘qotilishiga va narxlarning bir barrel uchun 200-300 dollargacha ko‘tarilishiga olib kelishi mumkin. JP Morganning hisob-kitoblariga ko‘ra, kemalar uchun xavf kuchayganda, Brent neftining narxi bir barrel uchun 120-130 dollargacha ko‘tarilishi mumkin.
Hozirgi vaqtda neft ta'minoti bir xil darajada qolmoqda, garchi yaqin Sharqdagi keskinliklar vaziyatni sezilarli darajada yomonlashtirishi xavfi ortib bormoqda. Eron va Isroil o‘rtasidagi mojaroni hal qilishda noaniqlik tufayli neft etkazib berish xavfi har kuni eng yuqori darajada. Har qanday keyingi eskalatsiya faqat neft bozorini etkazib berishning haqiqiy yo‘qotishlariga yaqinlashtiradi.
Xulosa qilib aytganda, biz quyidagilarni aytishimiz mumkin.
Birinchidan. Geosiyosiy ziddiyat geoiqtisodiy tsugtsvangga olib keldi, bu xalqaro neft ta'minoti va jahon savdosiga katta ta'sir ko‘rsatishi mumkin. Xalqaro bozor ishtirokchilari nafaqat Hormuz bo‘g‘ozidagi yuk tashish xavfini, balki savdo va transport yo‘laklari va bo‘g‘oz portlariga oqimlarni ham diqqat bilan baholaydilar. Hormuz bo‘g‘ozi bo‘ladi tobora manfaatdor tomonlar uchun muhim strategik vositaga aylanmoqda.
Ikkinchidan. Hormuz bo‘g‘ozi jahon iqtisodiyotining muvofiqlashtirilgan rivojlanishi uchun ulkan salohiyatga ega. Bo‘g‘ozning uzel portlari nafaqat neft, balki xalqaro dengiz savdosining muhim tranzit-logistika zanjirlari hisoblanadi. Shuning uchun bo‘g‘oz orqali xalqaro kemalar oqimi to‘siqsiz davom etishi, asosiy dengiz portlari orqali xalqaro savdo to‘xtatilmasdan amalga oshirilishi va Hormuz bo‘g‘ozidagi vaziyatga manfaatdor tomonlarning etuk qarashlari g‘alaba qozonishi kerak.
* Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.